یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان آذربایجان غربی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان آبشار خرپاپ می‌باشد که در پیرانشهر قرار گرفته است.

خرپاپ؛ آبشاری رویایی در پیرانشهر

سلام نو - سرویس گردشگری: یکی از جذاب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی پیرانشهر که در نزدیکی آن قرار دارد، آبشار خرپاپ محسوب می‌شود. این آبشار در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب پیرانشهر و در دل جنگل‌های پردانان قرار گرفته است. این آبشار ۱۵ متر ارتفاع دارد و در فصل بهار، به دلیل ذوب برف‌ها در ارتفاعات و ریزش باران‌های بهاری، به پرآب‌ترین حد خود می‌رسد. برای دسترسی به جنگل‌های پردانان که تا ارتفاعات مرزی ایران و عراق امتداد یافته‌اند و پوشیده از درختان جنگلی، به‌خصوص صنوبر هستند، در جاده پیرانشهر به سردشت برانید و پس از ۲۵ کیلومتر، وارد جاده روستای گزگسک شوید. ادامه مسیر تا جنگل و آبشار باید پیاده پیموده شود.

خرپاپ؛ آبشاری رویایی در پیرانشهر

ویژگی‌های آبشار خرپاپ

پردانان در زبان کردی به معنای پل هاست و همین پل ها علت نامگذاری این جنگل به پردانان است. این رودخانه که در بین بومیان منطقه چم بادین آباد نامیده می شود سبب شکل گیری آبشار زیبای خرپاپ که یکی از جاهای دیدنی پیرانشهر می باشد، می شود. آبشار پرآب خرپاپ قریب به ۱۵ متر ارتفاع داشته و در فصل بهار و به دلیل باران های بهاره و ذوب شدن برف ارتفاعات برفگیر اطراف این آبشار بسیار پرآب است. در این فصل می توانید بوضوح صدای مهیب این آبشار را که یکی از جاذبه های طبیعی پیرانشهر می باشد، از چنده ده متر دورتر از آبشار بشنوید. خرپاپ نیز واژه ای کردی است که به نظر می رسد تلفظ آن در طول زمان تغییر یافته است. این واژه هم اکنون به عنوان یک جای پرآب و یا به معنای آب فراوان است. آب هوای مطبوع کوهستانی، طبیعت سرسبزو جذاب و این آبشار حیرت انگیز جنگل پردانان و آبشار زیبای خرپاپ را به یک تفرجگاه بی بدیل مبدل کرده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید