یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان آذربایجان غربی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان دریاچه سد مهاباد می‌باشد.

آیا به دریاچه سد مهاباد سفر کرده‌اید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: دریاچه سد مهاباد از مقاصد تفریحی و جاهای دیدنی مهاباد است و در فاصله بسیار کمی از مرکز شهر قرار دارد. با ۵۰ سال قدمت، این سد را با ارتفاع ۴۷.۵ متر و طول ۷۰۰ متر، مهندسان یوگسلاوی ساخته‌اند و تنها سدی در جهان به‌شمار می‌رود که داخل محدوده شهری واقع شده است. جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این سد عبور می‌کنند. از جمله تفریحات محبوب در این مکان می‌توان به شنا، ماهیگیری و کمپینگ اشاره کرد. همچنین تعداد زیادی دکه‌های فروش غذا و چند کافه رستوران در حوالی دریاچه قرار گرفته‌اند.

آیا به دریاچه سد مهاباد سفر کرده‌اید؟

ماهیگیری در دریاچه سد مهاباد

در سد مهاباد انواع ماهی‌ های بومی و غیر بومی همچون زرد ماهی، سفید رودخانه ای، کپور، سیمبرگ، فیتو فاک و آمور وجود دارد.

بیش از ۴۰ نفر در قالب یک تعاونی صیادی هر سال بیش از ۲۰۰ تن از این ماهیان را صید و در بازاراهای مختلف ایران بفروش میرسانند.

این افراد در ماه‌ هایی که صید صورت نمی ‌گیرد در خانه ساخته شده در کنار آب به تعمیر و نگهداری وسایل صید پرداخته و در طول شبانه روز مشغول نظارت در اطراف سد جهت جلوگیری از صید غیر مجاز می‌ باشند.

در کنار سود و منفعت اقتصادی صید و نیز ایجاد اشتغالزایی برای نزدیک به ۲۵۰ نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم، باید گفت که صید ماهی‌ های گیاه خوار و لجن خوار، باعث افزایش جلبک‌ ها در آب سد شده و عبور و مرور قایق ‌های موتوری نیز موجب آلودگی آب می شود.

صید ماهی توسط شیلات بصورت انبوه و گاهی بی رویه موجب گلایه و دل آزردگی شهروندانی شده که برای تفریح و سرگرمی برای صید ماهی بوسیله قلاب به کنار سد می ‌آیند و دست خالی بر می ‌گردند.

آیا به دریاچه سد مهاباد سفر کرده‌اید؟

سرگذشت

موقعیت جغرافیایی خاص مهاباد و زمین‌ های حاصلخیز دشت شهرویران در سال ۱۳۴۹ یک رویداد تاریخی مهم را برای این شهر رقم زد. مجوزی برای احداث سد مهاباد به منظور تامین آب آشامیدنی و آبیاری زمین ‌های کشاورزی دشت شهرویران صادر شد؛ تا وضعیت معیشتی مردم این منطقه که عمدتا کشاورز ودامدار بودند، از درآمد مزارع و باغات حاصلخیز منطقه، بیشتر شود. روند پایه ریزی و انجام اقدامات اولیه ساخت سد مهاباد در دو فاز مطالعاتی سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۳ انجام گرفت و ساخت سد درسال ۱۳۴۶ آغاز و در سال ۱۳۴۸ کلیه مراحل ساخت بدنه سد به اتمام رسید. در سال ‌های بین ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۸ همزمان با ساخت سد نسبت به احداث تصفیه خانه در محوطه سد برای جمعیت شهری آن سال ‌ها نیز اقدام شد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید