مهاباد یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل آذربایجان غربی جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر حمام لج می‌باشد.

لج؛ حمامی با قدمت صفوی در دل مهاباد

سلام نو - سرویس گردشگری: حمام لج با قدمتی که به دوره صفوی بازمی‌گردد، از دیدنی های مهاباد است و در روستای لج، در فاصله ۲۱ کیلومتری شهر قرار دارد. در ساخت پی‌ها و زیربنای حمام از سنگ‌های محلی استفاده کرده‌اند و برای دیگر بخش‌ها، آجر چهار گوش قرمز رنگ به‌کار رفته است. نوع گچ‌کاری و پوشش پودر سنگ در قسمت‌های آجری نشان‌دهنده کهنگی صدها ساله حمام است. علاوه بر دو گنبد بزرگ‌تر، ۶ گنبد دیگر با اندازه‌های متفاوت روی بنا قرار گرفته‌اند. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۱۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

لج؛ حمامی با قدمت صفوی در دل مهاباد

معماری بنا

مجموعاً فضای عمومی حمام به صورت مستطیل و عرض آن در جنوب و شمال ۱۳ و طول آن در غرب و شرق ۲۰ متر و دارای دو گنبد آجری است که محیط گنبد ورودی ۴۰/۱۴ متر و پیرامون گنبد حمام اصلی ۱۴ متر است. شش گنبد کوچک‌تر آجری نیز اندازه‌های متفاوت دارد.

آب مورد استفاده با لوله‌های سفالی به قطر ۱۴ سانتی‌متر و طول ۳۰ سانتی‌متر به حمام راه می‌یافته و احتمالاً از کانالی از رودخانه مهاباد، که در کنار حمام جاری است و در آن زمان به قصد آبیاری بنا شده و بند لج خوانده می‌شود، به داخل حمام منتقل می‌شده است.

قطعاً محل حرارتی و کوره خانه (تون) این حمام باید در کنار آن باشد. نوع سوخت آن نیز به احتمال از چوب جنگلی بوده که فعلاً محل آن مشهود نیست.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید