آذربایجان غربی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان حوضخانه رستم بیگ می‌باشد.

از حوضخانه رستم بیگ چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری : حوضخانه رستم بیگ با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، در صحن مسجد رستم بیگ قرار دارد و در سال ۱۲۳۰ هجری قمری ساخته شده است. آجرهای بنا از نوع چهارگوش قرمز هستند و ملات به‌کار رفته شامل گچ و خاک می‌شود. گنبدی آجری و مدور نیز روی بنا قرار دارد و طاق‌های آن سه قسمتی (جناغی) آجری هستند. از آنجا که این حوضخانه درون مسجد قرار دارد؛ به نظر می‌رسد از آن به‌عنوان وضوخانه استفاده می‌کردند. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۷۳۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از دیدنی های مهاباد به شمار می‌آید.

از حوضخانه رستم بیگ چه می‌دانید؟

سرگذشت مسجد و حوضخانه رستم بیگ

این بنا در سال ۱۲۳۰ ساخته شده است. اما به دلیل نحوه ساخت آن و همچنین ماهر بودن بناها و سازندگان، خرابی زیادی را متحمل نشده است و تنها در سال ۱۳۷۸ یکبار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

آدرس و نحوه دسترسی به مسجد

این بنا در شهرستان مهاباد قرار گرفته است بنابراین می توانید با خرید بلیط اتوبوس مهاباد به این شهر سفر کنید و از این اثر تاریخی و فرهنگی دیدن کنید. اگر نتوانستید مسیر خود را به درستی پیدا کنید می توانید از اهالی مهربان این منطقه سوال کنید تا شما را راهنمایی کنند.

آدرس مسجد و حوضخانه رستم بیگ: استان آذربایجان غربی، مهاباد، خیابان صلاح الدین شرقی، کوچه قاضی زاده.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید