یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان آذربایجان غربی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران می‌باشد.

سفری مجازی به سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران

سلام نو - سرویس گردشگری: سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران با قدمتی که به هزاره اول پیش از میلاد بازمی‌گردد، در ۲۸ کیلومتری جنوب شهر مهاباد، در جاده مهاباد به سردشت و در دره‌ای به نام خره هنجیران قرار دارد. نگاره‌ها را می‌توان روی چندین سنگ از جنس شیست رسوبی مشاهده کرد. این نقش‌ها شامل تصویرهایی از اسب، سوار کار و شکار حیوانات می‌شود. با توجه به ارزش تاریخی، این اثر از جاذبه های گردشگری مهاباد به شمار می‌آید و در ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۳۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سفری مجازی به سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران

ویژگی نقش‌های سنگ نگاره‌های خره هنجیران مهاباد

تمامی نقوش و تصاویر انسانی که بر روی صخره خره هنجیران وجود دارد همگی به هم شباهت دارند و نقوش و یا اشکال هندسی که به نمادی خاص اشاره داشته باشد در آن وجود ندارد. در این نقوش تصویر انسان به صورت صلیب کشیده شده است که برخی دارای دست و پای باز و یا بزرگ می باشند برخی دیگر از نقوش انگار وسیله ای مانند خنجر در دستشان است. نقوشی از حیوان های مختلف مانند روباه و بزکوهی نیز بر وی این صخره به چشم می خورد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید