آذربایجان غربی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی می‌باشد.

خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی؛ مقصدی مناسب برای گردشگری

سلام نو - سرویس گردشگری: خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، در سال ۱۳۱۰ به دست پیروان وی و مردم ساخته شد. شمس‌الدین برهانی، یکی از شیوخ مشهور نقش‌بندی است که در قرن ۱۴ هجری قمری زندگی می‌کرد. وی در سال ۱۳۲۵ هجری قمری چشم از جهان فرو بست و در خانقاه خود، به خاک سپرده شد. این خانقاه با امکانات بسیار و حضور رجال بزرگ علمی و ادبی، در همان دوران یکی از مراکز مهم نشر و ترویج علوم دینی، فرهنگ و معارف اسلامی به‌ شمار می‌رفت و دروسی از جمله فقه، اصول، تفسیر، فلسفه، منطق و عرفان و دیگر علوم و فنون متداول آن زمان در آن تدریس می‌شد. با توجه به ارزش تاریخی، این اثر از مکان های دیدنی مهاباد است و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۷۷۳۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی؛ مقصدی مناسب برای گردشگری

سرگذشت بنا

شیخ یوسف الدین در ۱۲۰۵ در روستای سیلوه از منطقه لاجان در شمال شهر پیرانشهر متولد شد. یکی از روحانیون منطقه هوش او را در کودکی‌اش درک کرد؛ پس او را برای تحصیل به مسجد رستم بیگ در مهاباد فرستادند. بعدها به سلیمانیه عراق رفت و در آنجا در محضر شیخ سراج الدین نقشبندی (شیخ عثمان) ریاضت کشید. او بعد از ریاضتی ۷ یا ۸ ساله به آخرین مراتب عرفان رسید و استادش به او اجازه خلافت داد. شیخ سراج الدین او را به منطقه مکران فرستاد تا مردم را در آنجا ارشاد کند. او به روستای برهان رفت و بعد از آن به شمس الدین برهانی معروف شد.

خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی؛ مقصدی مناسب برای گردشگری

مناسب‌ترین زمان سفر

روستای خانقاه در شمال غرب ایران و نزدیک به شهر پاوه کرمانشاه، روستایی در کوهستانی است؛ پس شاید پاییز و زمستان آن برایتان سرد باشد. بهترین زمان سفر به این روستا بهار و تابستان است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید