در مراسمی با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور مرکز نگهداری فسیل‌های ۷ میلیون ساله دره دیمه نورآباد در مرکز فرهنگی- تاریخی قلعه فلک الافلاک خرم آباد افتتاح و رونمایی شد. 

فسیل‌های ۷ میلیون ساله در خرم آباد
به گزارش سلام نو؛ روز پنجشنبه در جریان سفر یک روزه علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان لرستان، با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از مرکز در حال راه‌اندازی اختصاص یافته به موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در محل قلعه فلک الافلاک خرم آباد بازدید بعمل آمد و همچنین مرکز نگهداری فسیل‌های ۷ میلیون ساله اکتشاف شده از منطقه دره دیمه نورآباد در این مرکز فرهنگی- تاریخی افتتاح و رونمایی شد.

معاون رئیس جهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به نقش موزه‌های تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت، ارزش و گستردگی موضوعات مرتبط با محیط زیست و تنوع زیستی ،گفت: با اکتشاف این سایت و نشان دادن این مجموعه ارزشمند در قلعه تاریخی – فرهنگی فلک الافلاک قدمت محیط زیستی استان لرستان در کشور به خوبی نمایان خواهد شد.

همچنین علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این برنامه گفت: با توجه به نامناسب بودن و در دسترس نبودن موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان واقع در ساختمان اداره کل با مساعدت معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی و مدیر کل محترم میراث فرهنگی و گردشگری استان در ماه گذشته قسمتی از ساختمان‌های مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه فلک الافلاک طی تفاهم نامه چهارجانبه به این امر اختصاص یافته و محل در حال آماده‌سازی می‌باشد.

لازم به ذکر است؛ فسیل‌های ۷ میلیون ساله دره دیمه نورآباد که قدمتی در حدود ۷ میلیون سال دارد از سال ۱۳۹۴ بدلیل نبود محل نگهداری در خارج استان نگهداری می‌شد که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته در سال جاری یک محل در مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه فلک الافلاک خرم آباد جهت نگهداری این فسلی‌های اختصاص یافت و پس از تأیید نهایی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، انتقال و جانمایی این فسیل‌های با ارزش صورت پذیرفت.

فسیل های مکشوفه در استان لرستان در حقیقت دومین سایت مهره دار کشور بعد از سایت مراغه است. منطقه مورد نظر در ۷۰ کیلومتری شهرستان خرم آباد در ۳ کیلومتری روستای گاو کش از توابع نورآباد قرار دارد.

این سایت در سال۱۳۹۳ در پی عملیات راه شکافی و راهسازی در محدوده روستای گاوکش شناسایی که پس از آن عملیات استخراج فسیلهای مربوطه کلید خورد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید