تکاب یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل آذربایجان غربی جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر سد قجور می‌باشد.

آیا به سد قجور سفر کرده‌اید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: سد قجور در فاصله پنج کیلومتری شرق شهر تکاب و دو کیلومتری شمال‌ شرق روستای قجور قرار دارد و حدود ۳۰۰ متری جاده تکاب-یولقون آغاج، در میان یک دره واقع شده است. با قدمتی که به دوره پهلوی بازمی‌گردد، این سد را با هدف تامین آب کشاورزی و شرب روستاهای پایین‌دست احداث کرده‌اند. حداکثر ارتفاع سد از پی ۱۸ متر و طول تاج آن ۸۲.۵ متر است. با توجه به اهمیت تاریخی، این اثر از جاهای دیدنی تکاب به شمار می‌آید و در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷، با شماره ثبت ۲۱۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا به سد قجور سفر کرده‌اید؟

هدف ساخت

سد قجور تکاب با هدف تامین آب کشاورزی و شرب روستاهای پائین دست احداث شده است و مدتی نیز از آب ذخیره شده این سد برای آبیاری فضای سبز شهر تکاب استفاده می شد، بدنه سد قجور با استفاده از سنگهای تراش خورده بدون بند در رویه بالادستی و پائین دستی ساخته شده که میان آنها را با سنگ لاشه و ملات ماسه آهک پر کرده اند. حداکثر ارتفاع سد از پی ۱۸ متر، طول تاج ۸۲.۵ متر و عرض آن ۶.۵ متر در تاج و در حدود ۸ متر در پی می باشد. این سد از نوع ذخیره ای است و در عرض دره ای قرار یافته که دارای یک مجرای دو شاخه و رودآب است. در ابتدای شاخه چپ یک چشمه قرار دارد که در بیشتر ایام سال فعال می باشد و آب آن به دریاچه سد جاریست.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید