۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۰
کد خبر: 55403384

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان آذربایجان غربی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان آتشکده آذرگشسب می‌باشد.

اشنایی با آتشکده آذرگشسب

سلام نو - سرویس گردشگری: مجموعه تاریخی تخت سلیمان که به قلعه تاریخی تخت سلیمان نیز شهرت دارد، از جمله بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود و از جاهای دیدنی تکاب محسوب می‌شود. این مجموعه که از دوره ساسانیان به یادگار مانده، دارای بخش‌های مختلفی از جمله آتشکده آذرگشنسب، آتشکده شاهی، جنگ‌آوران، خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک، دروازه و دیوارهای مستحکمی است. در ایران باستان و در دوره ساسانی، سه آتشکده اصلی و برجسته وجود داشت که هرکدام به یکی از طبقات اجتماعی ایران یعنی مغان (موبدان)، واستریوشان (کشاورزان) و ارتشتاران (ارتشیان) متعلق بود.

اشنایی با آتشکده آذرگشسب

تاریخچه آتشکده آذرگشسپ

مطالعات انجام شده نشان می دهد که این منطقه از هزاره اول پیش از میلاد محل استقرار پارت ها قرار داشت و بعدها در دوره ساسانی به ویژه خسرو اول (انوشیروان) و خسرو دوم (پرویز) توجه خاصی به عمران و آبادانی آن معطوف شده بود. آتشکده بزرگ آن به زبان پهلوی گنزک یا گنجه نامیده می شد و رومیان آن را گزکا و اعراب آن را شیز می نامیدند.

این مکان در سال ۶۲۴ میلادی به واسطه حمله ارتش روم و شکست سپاهیان خسرو دوم مورد غارت و تخریب واقع شد و از اعتبار آن کاسته شد و در دوره اسلامی نیز به لحاظ پذیرش دین اسلام رونق خود را از دست داد. در زمان ایلخانیان با احداث واحدهای جدید به ویژه تعمیر ایوان خسرو به وسیله آباخان، دوباره دارای رونق شد.

معتبرترین سندی که در آن از این آتشکده نام برده شده است شاهنامه فردوسی است که در آن ۶۹ بار نام آن آمده است. در متن های رومی ها و اعراب نیز اسناد و مدارکی درباره این مجموعه به جای مانده است.

در زمان ساسانیان بعد از جنبش مزدک و شرایط خاصی که بنیان حکومت ساسانی را تهدید می کرد، انوشیروان و بزرگان کشور تصمیم گرفتند دین زرتشت را به عنوان دین رسمی کشور انتخاب کنند. به همین خاطر آتشکده و معبدی که پیش از انوشیروان نیز در همین جا بود، در زمان وی توسعه پیدا کرد.

در بنای اولیه، چهار طاقی مجموعه، آجری بود، ولی از زمان انوشیروان با سنگ های تراش دار توسعه داده شد. هسته اولیه این مجموعه همین چهارتاقی است که آتشکده آذرگشسنب است. اوج رونق این آتشکده مربوط به زمان خسرو انوشیروان و خسرو پرویز است.

آتشکده آذرگشسب در دوره خودش حالت یک مدرسه غلمیه را دات که مرکز آموزش طلبه ها بود. و از طرفی کعبه ایرانیان زرتشتی بود که سالیانه برای زیارت به این جا می آمدند.

در سطح کشور ۳ آتشکده وجود داشت که این آتشکده از دو تای دیگر مهم تر بود. بر عتقاد زرتشتیان آتش این مکان از ۱۶ آتش دیگر ترکیب شده بود که شامل آتشی که بر بال اسب کیخسرو بوده، آتشی که نزد خدای بهرام، خدای جنگ بود، آتش زرگر، آتش کشاورز و … می شد و این آتش مقدس را تشکیل می دادند.

اشنایی با آتشکده آذرگشسب

مسیر دسترسی

بهترین مسیر و برای رفتن تخت سلیمان و آتشکده آذرگشنسب عبور از جاده تکاب به تخت سلیمان است که با طی ۲۴ کیلومتر، شما به‌راحتی به مقصد می‌رسید؛ اما اگر می‌خواهید در مسیر از دیدنی‌های استان آذربایجان غربی لذت ببرید، بهتر است مسیر زنجان را انتخاب کنید. برای رسیدن به این دو جاده چندین راه در پیش روی شما قرار دارد. شما می‌توانید سفر هوایی را انتخاب کنید و خود را با هواپیما به فرودگاه زنجان یا فرودگاه ارومیه برسانید و از آن جا به‌صورت زمینی به‌سمت تخت سلیمان حرکت کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به این منطقه نیز ایستگاه قطار بین‌المللی زنجان به مشهد است که از این ایستگاه تا تخت سلیمان در حدود ۱۴۰ کیلومتر مسافت در پیش رو خواهید داشت.

علاوه بر این موارد، خودروی شخصی نیز می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. اگر از تهران حرکت می‌کنید باید از اتوبان تهران قزوین به‌سمت غرب استان تهران بروید. پس از طی ۱۵۰ کیلومتر وارد اتوبان قزوین به زنجان شوید و از آنجا با عبور از تاکستان‌های زیبای انگور و شهر ابهر پس از طی ۱۷۰ کیلومتر به محدود زنجان خواهید رسید.

برای اینکه از زنجان به‌سمت تخت سلیمان بروید، باید وارد آزادراه زنجان به بیجار شوید و با طی مسافتی به جاده زنجان به دندی خواهید رسید. با گذشت از این مسیرها و با طی ۱۴۰کیلومتر، به جاده‌ای کوهستانی و پرپیچ‌وخم می‌رسید که دندی را به تخت سلیمان متصل می‌کند. حتما پیش از ورود به این جاده کوهستانی، سوخت و تجهیزات خود را چک کنید.

اشنایی با آتشکده آذرگشسب

راه های دسترسی به آتشکده آذرگشسپ

برای اینکه خود را به این بنا برسانید باید در جهت تخت سلیمان حرکت کنید زیرا این آتشکده در مجموعه تخت سلیمان قرار دارد. این مکان از شهر تکاب ۳۲ کیلومتر فاصله دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید