۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
کد خبر: 55403174

در این مطلب به معرفی دشت آویشن در جاده چالوس و معرفی طبیعت این دشت و جاذبه های گردشگری آن می پردازیم.

دشت آویشن در جاده چالوس

سلام نو-سرویس گردشگری: جاده چالوس ایران به انتخاب وب سایت معتبر نشنال ژئوگرافی به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا برگزیده شده است. انبوه زیبایی ها و جاذبه های شگفت انگیز طبیعی و توریستی این جاده را به مسیری تبدیل نموده که از مقصد جذاب تر است. جاده چالوس که یکی از محورهای مواصلاتی تهران به شمال است در حال حاضر و حتی پس از افتتاح اتوبان تهران - شمال نیز محبوب ترین مسیر دسترسی به شهرهای شمالی کشور است. این امر نه تنها به دلیل جذابیت های این مسیر بلکه به سبب جاذبه های فراوان موجود در نزدیکی این جاده نیز هست. چشمه ها و آبشارها و رودخانه ها و دریاچه ها و کوه ها و دشت ها و جنگل های بسیاری در فاصله ای نزدیک با این جاده واقع شده اند که هر یک می تواند موضوع یک مقاله جداگانه باشد. ما در این مطلب قصد داریم تنها به یکی از این جاذبه ها یعنی دشت آویشن در جاده چالوس و معرفی کامل آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

دشت آویشن در جاده چالوس

دشت آویشن در جاده چالوس

موقعیت دشت آویشن در جاده چالوس

دشت آویشن در جاده چالوس و در منطقه معروف ارنگه واقع شده است. منطقه ارنگه یکی از قطب های گردشگری جاده چالوس است که به غیر از روستای ارنگه بزرگ هفت روستای دیگر را نیز شامل می شود. این هفت روستا عبارتند از: روستای جی، روستای سر زیارت، روستای خور، روستای ابهرک، روستای سیجان، روستای چاران و روستای گوراب. انبوه جاذبه های توریستی و جاهای دیدنی این روستاها منطقه ارنگه را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگران تبدیل نموده است. این منطقه در کیلومتر هجدهم جاده چالوس واقع شده است.

دشت آویشن در جاده چالوس واقع در روستای خور منطقه ارنگه است. روستای خور با سه جاذبه گردشگری مشهور خود شناخته می شود: اولی پیست اسکی این روستا، دومی آبشار خور و سومی دشت آویشن.

روستای خور کجاست؟

روستای خور در دامنه غربی قله گندم چال واقع شده است و یکی از روستاهای تابعه بخش آسارا در استان البرز است. بخش آسارا خود شامل سه دهستان و پنجاه و شش روستای مختلف است. روستای خور یکی از روستاهای دهستان آدران است که بعد از روستای سیجان و بر پهنه ای سرسبز واقع شده است. آبشار پنجاه متری این روستا که به زیبایی تمام از دل یک صخره جاری است شاید مشهورترین تصویر روستای خور باشد. اما در مقابل این آبشار دشتی سبز و فراخ با رایحه ای بهشتی قد علم کرده است که زیبایی روستا را تکمیل می کند. این دشت که محل رویش گیاهان دارویی ارزشمندی از قبیل آویشن، پونه، کنگر و ریواس است در میان گردشگران به دشت آویشن شهرت یافته است. این دشت در واقع آخرین تپه پیش از رسیدن به آبشار است.

دشت آویشن در جاده چالوس

روستای خور

دشتی در دل بهشت

دشت آویشن در جاده چالوس بر دامنه قله پهنه سار قرار گرفته است. این دشت در حد فاصل کوه پهنه سار و پیست اسکی خور واقع شده است و محدوده آن با چشمه ها و آبشارهای متعددی زینت یافته است. پیش از هر چیز باید بگوییم که دشت آویشن فقط محل رویش گیاه آویشن نیست. بلکه انواع و اقسام گیاهان دارویی مختلف از قبیل ریواس، کنگر، پونه و بابونه نیز در آن به طور فراوان مشاهده می شود. در بسیاری از روزهای سال گروه های علمی و دانشجویان رشته گیاه شناسی و یا رشته های مرتبط در این دشت حضور پیدا می کنند تا به تحقیق درباره گیاهان دارویی بپردازند.

دشت آویشن در جاده چالوس در چنین فضایی واقع شده است: پیرامون آن با کوه ها و قله های سر به آسمان ساییده پوشیده شده است. روبروی آن آبشاری زیبا و خروشان از دل یک صخره جاری است. مسیر رسیدن به آن نیز با درختان وحشی و انبوه سیب، آلو و گیلاس زینت یافته است. خود دشت اما خود خود بهشت است. بیش از همه به خاطر رایحه روح نواز گیاهان دارویی و خصوصا آویشن که به طور ممتد در محدوده آن به مشام می رسد. باید خود را بر فراز این تپه بیابید تا تمام این مواهب را در کنار هم در آغوش خود لمس کنید.

دشت آویشن در جاده چالوس

محدوده دشت آویشن

بهترین زمان سفر به این دشت

دشت آویشن در جاده چالوس و در ارتفاع دو هزار و هشتصد متری از سطح دریا قرار دارد. بنابراین در منطقه ای کاملا کوهستانی واقع شده است. این ارتفاع بالا باعث شده است تا تابستان های روستای خور به شدت خنک و خوش آب و هوا باشد و مه غلیظ کوهستانی نیز در بسیاری از روزهای سال و خصوصا صبح ها بر پهنه دشت آویشن دیده شود. اما روی دیگر سکه زمستان سرد و پربرف روستای خور است. در واقع می توان گفت که این روستا به دلیل زمستان های طاقت فرسای خود در این فصل تقریبا خالی از سکنه می شود و بسیاری از اهالی روستا خانه و کاشانه خود را تا فرا رسیدن بهار ترک می کنند.

بهترین زمان سفر به دشت آویشن در جاده چالوس فصل های بهار و تابستان است. در فصل بهار گیاهان موجود بر پهنه این دشت فراوان تر هستند و اگر هدف اصلیتان چیدن این گیاهان دارویی است باید در بهار راهی روستای خور شوید. در تابستان نیز درجه حرارت و رطوبت روستا به دلپذیرترین حالت خود می رسد و هرچند ممکن است سهم کمتری از آویشن و گیاهان دارویی داشته باشید اما می توانید از صمیم جان از خنکای هوای روستای خور در تابستان لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید