۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 55403172

در این مطلب به معرفی روستای هرین جاده چالوس و شرح جاذبه های گردشگری موجود در محدوده این روستا می پردازیم.

روستای هرین جاده چالوس

سلام نو-سرویس گردشگری: اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان معتقدند که جاده چالوس زیباترین جاده کشور ماست. این جاده که محبوب ترین محور مواصلاتی تهران به شمال است شهر کرج در استان البرز را به شهر چالوس در استان مازندران متصل می کند. جاده چالوس در این مسیر از رودخانه ها، جنگل ها، کوه ها، دریاچه ها و آبشارهای متعددی عبور می کند. همچنین شماری از زیباترین روستاهای ایران نیز در همین مسیر و با فاصله ای نزدیک از این جاده واقع شده اند. تمام اینها جاده چالوس را نه تنها به یک مسیر زیبا و تماشایی بلکه به یک مقصد گردشگری تبدیل نموده اند. در این بین روستاهای موجود در حاشیه این جاده به دلیل برخورداری از اقامتگاه های بومگردی وظیفه اسکان دادن به گردشگران را بر عهده دارند. در این مطلب می خواهیم به معرفی یکی از این روستاها یعنی روستای هرین جاده چالوس بپردازیم. با ما همراه باشید.

روستای هرین جاده چالوس کجاست؟

روستای هرین جاده چالوس یکی از روستاهای تابعه بخش آسارا در استان البرز است. این روستا در کیلومتر چهل و دوم جاده چالوس واقع شده است و یکی از هجده روستای دهستان آدران می باشد. بخش آسارای استان البرز سه دهستان با نام های نسا، آسارا و آدران دارد که دهستان آدران مرز میان استان البرز با استان مازندران است. روستای هرین نیز یکی از آخرین روستاهایی است که در قلمرو استان البرز قرار می گیرند. وسعت این روستا حدود شصت هکتار و فاصله آن با کرج در حدود سی و پنج کیلومتر است.

نمایی از روستای هرین جاده چالوس

طبیعت روستای هرین جاده چالوس

روستای هرین جاده چالوس را به این لقب مفتخر کرده اند: عروس جاده چالوس. پس باید بدانید که نه تنها با یکی از زیباترین روستاهای جاده چالوس بلکه با یکی از دل انگیزترین روستاهای کل ایران طرف هستید. آنچه در روستای هرین خواهید دید انسجامی شکوهمند از تمام عناصر طبیعت است. کوه هایی که در کوهپایه های آنها درختان زرد و نارنجی و قرمز به زیبایی تمام قد برافراشته اند. چشمه هایی که راه خود را از میان کوه و درخت باز کرده اند تا زمین را سیر از آب کنند. بوته های گل های وحشی که رسالتی جز زیباتر کردن جهان و پراکندن عطر مدهوش کننده خود بر پهنه هستی ندارند. آسمانی که ابر و آفتاب و آبی های بیکران را در کنار هم دارد. بهشتی آرمیده در قلب جاده چالوس. هرین چنین جاییست.

روستای هرین جاده چالوس

روستای هرین

جاذبه ها و جاهای دیدنی

روستای هرین جاده چالوس خود یک جاذبه گردشگری است. کلیت این روستا و هر گوشه از آن چنان زیباست که احتیاجی به هیچ چیز دیگری ندارد. در هرین بوته های گلپر و بابونه زیادی به شکل وحشی بر دامنه کوه ها و تپه ها می رویند. وقتی باد عطر این بوته ها را به همراه خود می آورد چنان رایحه ای به مشام انسان خواهد رسید که هوش از سر می برد. هر سو درختان تنومند و تناور افرا و سپیدار قد برافراشته اند و اگر کمی شامه تیز کنی می توانی عطر درختان سیب و خرمالو و گوجه جنگلی را نیز استشمام کنی.

روستای هرین جاده چالوس روستایی محصور میان کوه هاست و در یک اقلیم نیمه کوهستانی واقع گردیده است. می توان گفت که مهمترین جاذبه گردشگری این روستا قله معروف کهار است که با شکوهی افسانه ای در میان رشته کوه البرز سر بلند کرده است. در ادامه به معرفی بیشتر این قله می پردازیم.

قله کهار

قله کهار واقع در نزدیکی روستای هرین جاده چالوس، قله ای با ارتفاع حدود چهار هزار متر است. این قله از سمت شمال به قله ونتار می رسد و از سمت جنوب غربی به قله ناز منتهی می شود. قله کهار مشرف به منطقه طالقان استان البرز و همچنین مشرف به دره آزادبر، دره کهنه ده و گردنه عسلک است. خاص ترین ویژگی این قله بادهای شدیدی است که در محدوده آن می وزد. بنابراین اگر قصد سفر به این ناحیه و صعود به قله کهار را دارید حتما پیش از آغاز سفر وضعیت آب و هوا را چک کنید.

پوشش گیاهی قله کهار نیز دیگر جذابیت این کوه زیبا می باشد. بر دامنه این کوه گیاهان و سبزیجات کوهی متنوعی از قبیل گزنه، خار، گون، آویشن و گلپر می رویند. همچنین در محدوده این کوه جانورانی مانند بز، گرک، کل، سینه سرخ، روباه، بلدرچین وحشی، عقاب طلایی و کبک نیز زندگی می کنند.

اگر به ورزش آرامش بخش کوهنوردی علاقه دارید می توانید با مراجعه به روستای هرین جاده چالوس خود را به کوه کهار برسانید و از طبیعت بکر آن لذتی بی همتا ببرید. منظره ای که از بالای این قله تماشا خواهید کرد با انبوه رنگ ها و زیبایی های سرشار روستای هرین می تواند چشم هایتان را غرق در التذاذ بصری سازد. عطری که می توانید در محدوده این کوه به مشام جان بنوشید نیز چیزی نیست که بتوان آن را توصیف کرد.

روستای هرین جاده چالوس

هرین عروس جاده چالوس

بهترین زمان سفر به این روستا

اگر قصد سفر به روستای هرین جاده چالوس را دارید پیشنهاد ما به شما سفر در فصل پاییز است. البته محدوده این روستا و علی الخصوص ارتفاعات آن در ماه آذر سرد و برف گرفته است و بهتر است در دو ماه ابتدایی پاییز راهی این روستا شوید. اما چرا پاییز؟ باید بگوییم به دلیل منظره شگفت انگیزی که در این فصل می توانید از فراز قله کهار مشاهده کنید. یک تابلوی نقاشی پیش روی شما خواهد بود و درختانی به رنگ های زرد و نارنجی و قرمز و سبز و بنفش و آبی هر سو دیده می شوند. زیبایی بی حد و حصر عروس جاده چالوس این است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    0 0
    سلام، خیلی قشنگ توصیف کردین، فقط حیف که زمین ما جایی از هرین واقع شده که باماشینهای معمولی نمیشه به اونجا رفت و من سالهاست هرین رو ندیدم، دستتون درد نکنه، موفق باشید 🙏🥀

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید