​​​​بوکان یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل آذربایجان غربی جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهرکوه طرغه می‌باشد.

تجربه سفری خاره‌انگیز در کوه طرغه

سلام نو سرویس گردشگری: کوه طرغه که با نام‌های کوه ترغه و کوه طرقه نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۲۲ کیلومتری غرب شهر بوکان قرار دارد و ارتفاع آن ۲۲۲۴ متر است. این کوه از بلندترین قلل جنوب استان آذربایجان غربی به‌ شمار می‌رود و در خط الراس اصلی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است. به‌عنوان یکی از مقاصد کوهنوردی در منطقه و جاذبه های گردشگری بوکان، کوهنوردان زیادی راهی طرغه می‌شوند و دو پایگاه برای استراحت کوهنوردان در مسیر کوه‌پیمایی وجود دارد. همچنین تعدادی اثر از سنگ تراشیده شده و بناهای تاریخی مربوط به عهد مغول و ایلخانان در این منطقه جای گرفته‌اند.

تجربه سفری خاره‌انگیز در کوه طرغه

موقعیت جغرافیایی

مختصات جغرافیایی طرغه بین ۱۶. ۳۳°۳۶ عرض جغرافیایی و ۲۲. ۵۷°۴۵ طول جغرافیایی است.این کوه دارای دیواره‌های بلند و ۲۰۰ متری است که همین موضوع باعث شهرت آن در میان کوهنوردان و صخره نوردان سراسر ایران شده‌است.از طریق روستاهای کانی گردله، سیدآباد، عزیزکند، طرغه، علم‌آباد، سردارآباد این کوه قرار گرفته‌است و به خوبی دیده می‌شود. در گذشته کتیبه‌ای به نام طرغه که به زبان ایلامی نوشته شده بود به دست افرادی ناشناس از این منطقه به سرقت رفت.ریشۀ نام این کوه برگرفته از نام مغولی طرقائی یا «تراغای» است. تراغای نام پدر تیمور گورکان معروف به تیمور لنگ بود.در میان مردم منطقه افسانه‌های زیادی راجع به کوه طرغه نقل می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید