یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان آذربایجان غربی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان آرامگاه سرداران مکری می‌باشد که در بوکان واقع شده است.

آرامگاه سرداران مکری؛ بنایی تاریخی در بوکان

سلام نو - سرویس گردشگری: آرامگاه سرداران مکری با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، مدفن چند تن از نوادگان سردار عزیزخان مکری و برخی از بزرگان شهر بوکان است. این آرامگاه در گویش کردی به «گومبه‌زی سردار» شهرت دارد. مجموعه شامل یک حیاط کوچک در ضلع جنوبی و ساختمان مقبره با معماری سنتی می‌شود. پلان گنبد خانه با الگوی چلیپا بنا شده است و در ورودی ضلع جنوبی، ایوانی با دو ستون سنگی دیده می‌شود. از مهم‌ترین عناصر تزیینی آرامگاه می‌توان به آجرکاری به شیوه خفته راسته اشاره کرد. این اثر در سال ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از مکان های دیدنی بوکان به شمار می‌رود.

آرامگاه سرداران مکری؛ بنایی تاریخی در بوکان

ویژگی‌های معماری

مجموعه شامل یک حیاط کوچک در ضلع جنوبی و ساختمان مقبره با معماری سنتی است. پلان گنبد خانه با الگوی چلیپا بنا شده است و در ورودی ضلع جنوبی، ایوانی با دو ستون سنگی دیده می‌ شود. از مهم‌ ترین عناصر تزئینی آرامگاه می ‌توان به آجرکاری به شیوه خفته راسته اشاره کرد. مقبره بنایی مستطیل شکل به ابعاد تقریبی ۱۳در ۱۵ متر و مساحت مقبره در حدود ۱۹۸ متر مربع بوده و دارای یک گنبد مرکزی ایوان دار است که برای اجرای گوشه سازی گنبد از روش طاق بند استفاده شده است. پلان گنبد خانه با الگوی چلیپا بنا شده و دارای شاه‌ نشین است و مصالح بکار رفته در بنا در قسمت پی از سنگ لاشه به صورت تفلیسی و دیوارها و گنبد و طاق ‌ها از آجر چهارگوش می ‌باشد، در ضلع جنوبی که ورودی بنا راتشکیل می ‌دهد، ایوانی با دو ستون سنگی قرار گرفته که زیبایی خاصی به مجموعه داده و با الگوی سه دری ساخته شده‌ است. از مهم ‌ترین عناصر تزیینی این بنا آجرکاری به شیوه خفته راسته است که تمامی فضاها و عناصر در هماهنگی با یکدیگر قرار گرفته‌ اند و تنها ناهماهنگی که این در بنا وجود دارد و می ‌توان به آن اشاره کرد این است که فضای گنبد خانه دارای یک نورگیر وسیع در نمای اصلی بنا است که فاقد تقارن و تعادل در نما است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید