از درک تا جنگل چابهار، امروز می ریم تا یه سفر زیبا به سرزمین شگفت انگیز با جاذبه های متنوع داشته باشیم.با ما همراه باشید

چرا باید از چابهار دیدن کنیم؟ + ویدیو

سلام نو-سرویس گردشگری: چابهار مجهزترین و پیشرفته‌ترین بندر اقیانوسی کشور که درجنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این بندر بسیار مهم اقتصادی همچنین یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران در سال‌های اخیر است. این بندر در کرانهٔ دریای مَکُّران و اقیانوس هند واقع شده‌است. این شهر تنها بندر اقیانوسی ایران است که دارای دو اسکله مجهز با ظرفیت ۸/۵ میلیون تن کالا در سال است که کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانند در اسکله آن پهلوگیری کنند. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از کالاهای اساسی کشور از این بندر وارد می‌شود و تنها بندری از ایران است که از هرگونه تحریم معاف است.

در دوره قاجار در سال ۱۲۷۰ قمری، ابراهیم‌خان بهزادی بمی به حکومت بمپور انتخاب شد و در عصر حکمرانی او دولت وقت ایران بلوچستان را تصرف کرد. در سال ۱۲۸۱ قمری، ابراهیم‌خان قلعه محکم «ایرافشان» که تسخیرناپذیر به‌نظر می‌رسید را تصرف کرد و بدین ترتیب قدرت دولت مرکزی را تا نزدیکی کوهک و چابهار و گواتر توسعه داد. چابهار در سال ۱۲۸۹ قمری در تصرف اعراب مسقط قرار گرفت. انگلیسی‌ها و به‌ویژه شخص گلداسمیت که برای حکمیت مرزی بین ایران و منطقه کلات تحت نفوذ انگلیس منصوب شده بود نیز از ادعای اعراب مسقط بر چابهار پشتیبانی می‌کردند. برای جلوگیری از چنین تهدیداتی، دولت ایران دست به‌کار شد و ابراهیم‌خان در سال ۱۲۸۹ قمری بندر چابهار را تصرف کرد تا قدرت خود را بسط دهد.

در سال ۱۳۰۷ خورشیدی و در بهمن ماه آخرین حکومت بلوچستان سقوط کرد. با حذف دوست محمدخان- آخرین حاکم بلوچستان- از معادلات سیاسی بلوچستان، قدرت دولت مرکزی در این ایالت، و از جمله در چابهار به‌طور کامل تثبیت شد.

در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی طرح جامع راه‌اندازی بندر چابهار آغاز شد و در همین راستا قراردادهایی نیز با پیمانکاران منعقد گردید. پس از انقلاب اسلامی، عملیات راه‌اندازی بندر پس از وقفه‌ای چند ساله این پروژه از سر گرفته شده و در سال ۱۳۶۲ عملاً به بهره‌برداری رسید البته تکمیل این پروژه تا چند سال بعد نیز ادامه پیدا کرد. چابهار امروز صرفا یک قطب اقتصادی مهم نیست، بلکه یک مقصد گردشگری جذاب است که با روستای درک، تالاب صورتی و ساحل‌های اقیانوسی شناخته می‌شود.

آشنایی بیشتر با چابهار

اگر مایل به شناخت بیشتر چابهار هستید این مطالب را بخوانید:

خرید از چابهار

سفر به چابهار

۱. برو به درک


شنیدین میگن برو به درک، غافل از اینکه ساحل درک یکی از جاهای حیرت انگیز تو چابهاره و جایی که کویر به دریا میرسه، به همین قشنگی. سعی کنید حتما برید به درک


۲.اسکله بریس


چیزی که بندربریس رو دیدنی می‌کنه، قایقا و لنجای صیادیه که از دریا برگشتن یا دارند به دریا می‌رن و مرغای دریایی که بالای قایقا پرواز می‌کنند و صحنه رویایی خلق می‌کنن.


۳.بندر تنگ


بندر تنگ بعد از روستای کهیر قرار گرفته و یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه های سیستان و بلوچستانه، جایی که کویر به دریا می رسه. کوه گل افشان هم نزدیکه بندر تنگ هست. گِل این کوه خاصیت درمانی واسه پوست داره.


۴.تالاب صورتی لیپار


تالاب صورتی لیپار تو مسیر جاده‌ای چابهار به گواتره که زیستگاه خیلی از پرنده‌ها مثل فلامینگو، تیهو و عقابه. راستی رنگ صورتیش به خاطر زیاد بون مواد آلی و معدنی و پلانکتون‌هاست.

اینجا ببینید: جاذبه‌های چابهار به روایت تصویر


۵.جنگل حرا چابهار


درختچه‌های حرا به طرز شگفت انگیزی می‌تونن آب رو تصفیه کنند و آب شور رو به شیرین تبدیل کنن، علاوه بر این درختای حرا وقتی مَد میشه به زیر آب می‌رن و فقط تاجشون مشخصه واسه همین جنگل حرا به عنوان یه جنگله مرموز شناخته می‌شه

کد خبرنگار: ۲۷
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید