روش های بکار رفته در دندانپزشکی دارای تنوع بالایی بوده که هر یک استفاده خاص خود را دارد، بنا به شرایط دندانی افراد و نقص های موجود در دندان های فرد، دندانپزشک بهترین روش را برای دندان های فرد انتخاب می کند.

بهترین روش های دندانپزشکی برای بیماران کدام است؟

انتخاب بهترین دندانپزشک در تهران بنا به شرایط دندان های فرد، می تواند درصد موفقیت درمان های دندانپزشکی را به شکل مناسبی افزایش دهد. هر یک از روش های درمانی، نوع درمان متفاوتی داشته که هزینه و زمان برای درمان گوناگون است. با انتخاب بهترین دندانپزشک برای درمان های مختلف، می توانید درمانی موفق را طی نموده و از دندان ترمیم شده خود برای مدت زمان طولانی استفاده کنید. استفاده از فناوری های مدرن امروزی می تواند درمانی موفق تر را برای افراد فراهم آورد.

دندانپزشکی ترمیمی چیست؟

در دندانپزشکی ترمیم هدف ترمیم و بهبود دندان های آسیب دیده است، این در حالی است که در روش های دندانپزشکی زیبایی تنها هدف زیبایی دندان ها می باشد. دندانپزشکی ترمیمی به روش های دندانپزشکی گفته می شود که عملکرد دهان را بازیابی می کند.  این نوع درمان ها شامل ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده یا جایگزینی دندان‌هایی است که افتاده و از دست داده شده اند، که می‌تواند بر توانایی، جویدن یا صحبت کردن صحیح تأثیر بگذارد. این روش‌ها که شامل نصب ایمپلنت، پر کردن و روکش‌های دندانی می‌شود، بخشی از اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی طبیعی است که توسط اکثر دندانپزشکان انجام می‌شود، برخلاف دندانپزشکی زیبایی که در درجه اول بر زیبایی دندان های شما تمرکز دارد، دندانپزشکی ترمیمی برای حفظ سلامت و عملکرد دهان شما استفاده می شود.

پس از انجام دندانپزشکی ترمیمی، دندان‌های طبیعی بیماران حفظ می‌شوند یا با دندان‌هایی که ظاهر، احساس و مانند دندان‌های واقعی عمل می‌کنند، جایگزین می‌شوند. این کار هر گونه مشکلی را که در نتیجه آسیب یا بیماری در صحبت کردن یا جویدن داشتید از بین می برد. دندان های ترمیم شده همچنین به حفظ فاصله صحیح دندان های مجاور شما کمک می کند و به شما لبخندی تازه و با طراوت می دهد که می توانید از آن لذت ببرید.

انواع روش های دندانپزشکی برای ترمیم و زیبایی دندان کدام است؟

برای هر یک از نقص های دندانی می توان از روش های مختلف دندانپزشکی استفاده کرد، انتخاب نوع درمان بستگی به نظر دندانپزشک دارد، هنگامی که به دندانپزشکی نیاز دارید، دندانپزشک شما می‌تواند گزینه‌های مختلفی را برای شرایط خاص به شما ارائه دهد:

ایمپلنت های دندانی

کاشت دندان به عنوان بهترین روش برای جبران دندان های از دست رفته می باشد، با این روش می توان دندانی همانند دندان طبیعی را برای فرد فراهم نمود. ایمپلنت های دندانی روش موثر دیگری برای جایگزینی دندان هایی است که به دلیل بیماری لثه (پریودنتال)، پوسیدگی دندان، تحلیل استخوان، شکستگی یا عفونت از دست رفته اند. همچنین زمانی که دندان های مجاور دندان از دست رفته به اندازه کافی قوی برای حمایت از بریج نیستند، این یک جایگزین عالی برای بریج های دندانی است.  ایمپلنت‌های دندانی مستقیماًدر استخوان فک نصب می‌شوند و طول عمر بیشتری نسبت به بریج‌ها یا پروتزها به آن‌ها می‌دهد.  هنگامی که ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، ظاهر، احساس یک دندان معمولی برای فرد فراهم می گردد که می توانید مانند دندان های دیگر خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

ترمیم دندان ها با پرکردن دندان

پر کردن دندان می تواند قابلیت و کارایی دندان آسیب دیده را بهبود دهد، پر کردن دندان در صدر لیست رایج ترین روش های ترمیمی دندان قرار دارد. دندانپزشکان از مواد پرکننده برای جایگزینی قسمت های پوسیده دندان های شما می کنند. پرکننده ها می توانند از آمالگام، طلا یا کامپوزیت دیگر ساخته شوند. پر کننده ها برای صاف کردن سطوح دندان برای بهبود گاز گرفتن و جویدن استفاده می شوند. استفاده از مواد همرنگ دندان می تواند زیبایی بیشتری را در نتیجه استفاده از پر کننده ها برای دندان های فرد فراهم نماید.

بریج های دندانی

بریج به عنوان یک پروتز بخوبی می تواند جایگزین از دست رفتن یک یا چند دندان گردد. دندانپزشک شما ممکن است یک بریج دندانی را برای جایگزینی یک یا چند دندان توصیه کند.  این روش شامل قرار دادن یک دندان مصنوعی، ساخته شده از سرامیک یا مواد بادوام دیگر، برای پر کردن فضایی است که دندان طبیعی شما قرار ندارد.  بریج های دندانی به از بین بردن هر گونه شکاف در لبخند شما کمک می کند ، گفتار شما را حفظ می کند و دیگر دندان ها را از جابجایی به فضای باز جلوگیری می کند.  اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و برای معاینات معمول به دندانپزشک خود مراجعه کنید، می توانند تا آخر عمر از بریج های دندانی استفاده کنید.

روکش های دندان

اگر دندانی آسیب دیده، پوسیده یا ترک خورده دارید، روکش دندان می تواند به بازیابی اندازه، شکل و استحکام مناسب دندان شما کمک کند.  به زبان ساده، روکش ها کلاهک های توخالی هستند که به شکل دندان شما ایجاد می شوند و در جای خود قرار می گیرند.  روکش ها را می توان از مواد مختلفی از جمله سرامیک یا طلا تهیه کرد، اما بسیاری از بیماران برای دوام طولانی مدت و ظاهر طبیعی که به خوبی با دندان های طبیعی آنها ترکیب می شود، روکش های چینی ذوب شده با فلز را انتخاب می کنند. برای ساخت روکش های دندانی می توان از فناوری های مدرن امروزی استفاده کرد و روکش های سه بعدی زیبا را برای بیماران تهیه نمود.

باندینگ دندان

آیا یک یا چند دندان شما ترک خورده یا تغییر رنگ داده است؟ باندینگ دنداندر چنین مواردی  می تواند کمک کننده باشد.  این روش آسان و بدون درد شامل شکل دادن و چسباندن یک رزین کامپوزیتی بر روی دندان های فرد است. باندینگ دندانی بدون نیاز به زمان بهبودی طولانی یا چندین بار مراجعه به دندانپزشک، دندان‌های آسیب‌دیده را به شکلیا رنگ طبیعی باز می‌گرداند.

سفید کردن دندان 

سفید کردن یا بلیچینگ دندان با استفاده از ماده خاصی انجام شده که با فرایند خاص بر روی دندان های افراد قرار گرفته و عملیات سفید کردن دندان ها صورت می گیرد. در این روش درمانی سفید کردن سطوح مینای دندان طبیعی شما برای از بین بردن هر گونه لکه یا تغییر رنگ صورت می گیرد.  سفید کردن دندان ها روی ایمپلنت ها، پرکردگی ها، روکش ها کار نمی کند زیرا آنها از ساختار دندان ساخته نشده اند و تحت تأثیر روش سفید کردن قرار نمی گیرند.  به همین دلیل، سفید کردن اغلب قبل از تکمیل روش های دندانپزشکی ترمیمی در نواحی بسیار قابل مشاهده دهان (مانند دندان های جلویی شما) توصیه می شود.

پروتزهای کامل یا جزئی

از دست دادن دندان یا بافت لثه آسیب دیده می تواند باعث شود هنگام صحبت کردن، جویدن یا لبخند زدن با مشکل مواجه شوید. پروتزهای کامل یا جزئی با ظاهر طبیعی گزینه ای مقرون به صرفه هستند که ظاهر و عملکرد طبیعی دندان های شما را باز می گرداند.  پروتزهای کامل جایگزین کل ردیف‌های بالایی یا پایینی دندان‌ها می‌شوند، در حالی که پروتزهای جزئی به دندان‌های مجاور می‌چسبند تا چندین دندان مجاور را جایگزین کنند. برخلاف بریج ها و ایمپلنت های دندانی، پروتزها به راحتی برای تمیز کردن برداشته می شوند.

با انتخاب بهترین دندانپزشک در زمینه های مختلف می توانید با خیال آسوده انواع درمان های دندانپزشکی را برای دندان های خود فراهم آورید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید