مرکزی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان چشمه کیخسرو می‌باشد که در دل شازند واقع شده است.

 کیخسرو؛ خیره کننده‌ترین چشمه شازند

سلام نو - سرویس گردشگری: چشمه کیخسرو یا بلاغ حک، در هفت کیلومتری شمال غرب شازند، در دامنه جنوبی کوه راسبند، در کنار کوه بلاغ واقع شده است. میزان آبدهی این چشمه به طور متوسط نزدیک به ۳۰۰ لیتر در ثانیه ست. آب این چشمه زمین های کشاورزی روستاهای حک بالا – حک پایین و تحت محل رو مشروب می‌کند. میزان نوسان سالیانه این چشمه بسیار زیاد است، به طوری‌که میزان آبدهی فروردین ماه این چشمه نسبت به شهریور ماه کاملا متفاوت است؛ زیرا میزان ریزش جوی و ذوب برف ها در فروردین ماه به حداکثر خود می رسد و با توجه به شکاف های بزرگ و زیادکوه راسبند این اختلاف آبدهی چشمگیر است.

 کیخسرو؛ خیره کننده‌ترین چشمه شازند

ویژگی‌ها

این چشمه، از نوع کارستیکی محسوب می‌شود. از نظر کیفیت آب این چشمه نیز جزو آب‌های مطلوب و مناسب است. چشمه بلاغ حک از مکان‌های اسطوره‌ای ایران و جاهای دیدنی اراک به شمار می‌رود و همان داستان کیخسرو و غار کیخسرو رو با این چشمه ارتباط دارد. بنا به قولی کیخسرو قبل از اینکه به غار پناه ببرد، خود را در این چشمه شستشو داده و سپس به غار پناه برده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید