یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان مرکزی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان برج کبوترخانه خورآباد می‌باشد که در دلیجان قرار گرفته است.

از برج کبوترخانه خورآباد چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: برج کبوترخانه خورآباد مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان زرندیه، بخش مرکزی، دهستان رود شور، روستای خورآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این بنا از معماری بی نظیری برخوردار است و درون آن دارای اتاقک هایی برای استراحت کبوتران قرار دارد.همچنین در چهار سوی این بنای استوانه ای شکل اتاقک هایی در دیواره بیرونی به شکل پنجره کار گذاری شده که با توجه به سردی و گرمی هوا در فصل های مختلف سال برای استراحت کبوتران در نظر گرفته شده است.علاوه بر آن تیرهای چوبی از قسمت های مختلف این ساختمان بیرون زده که کبوتران می توانستند روی آنها بنشینند.

از برج کبوترخانه خورآباد چه می‌دانید؟

ساختار بنا

ساختار استوانه ای بنا با استفاده از مصالح عمدتا خشتی و در بخشهایی نیز با استفاده از آجر بنا شده است. چهار برج واقع در راس و همچنین چهار دریچه (پنجره مشبک) تعبیه شده در بدنه خارجی بنا راه دسترسی و ورود کبوترها را به داخل بنا فراهم می نماید . لبه انتهایی بنا با کنگره های مثلثی شکل تزیین شده است که متاسفانه امروزه بخش زیادی از آنها فرور ریخته است. در قسمت شرقی بدنه بنا درگاهی جهت دسترسی انسان رو به داخل تعبیه شده است. به علت اینکه پرواز همزمان هزاران کبوتر در آن واحد ارتعاشات بسیار قوی را به دنبال دارد به منظور کنترل ارتعاشات و همچنین جلوگیری از آسیبهای احتمالی به سازه، در فضای داخلی ، یک طبقه در میانه برج ایجاد شده تا علاوه بر کاهش ارتفاع برج، استحکام سازه در مقابل ارتعاشات تامین شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید