مرکزی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان غار نخجیر می‌باشد که در دل دلیجان واقع شده است.

نخجبیر؛ غار آهکی ایران در دلیجان

سلام نو - سرویس گردشگری: غار نخجیر از غارهای آهکی ایران و جاذبه های گردشگری استان مرکزی است که در سال ۱۳۶۷ در اثر وقوع یک انفجار در نزدیکی دهانه‌ی آن کشف شد. این غار به دلیل قرار داشتن آن در منطقه‌ای به نام «نخجیر» در شمال شرق شهرستان دلیجان به این نام خوانده می‌شود.

چال‌نخجیر به منطقه‌ای گود گفته می‌شود که شکارچیان برای اینکه راحت‌تر شکار کنند، حیوانات را به این منطقه فراری می‌دادند. این غار به دوره سوم زمین‌شناسی متعلق است و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۳۸۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نخجبیر؛ غار آهکی ایران در دلیجان

وجه تسمیه

نام غار چال نخجیر نیز مانند بسیاری از ویژگی های آن خاص و منحصربفرد است. اما دلیل نامگذاری این غار به چال نخجیر چیست؟ گفتنی است که در گذشته شکارچیان و حاکمان در هنگام شکار در این منطقه سعی می کردند که شکار را به سمت این غار هدایت کنند تا در دام بیوفتد. از این رو، این غار به چال نخجیر (ترکیب دو کلمه مکان پست و شکارگاه) به معنای منطقه گود (پست) برای شکار نامیده شد.

نخجبیر؛ غار آهکی ایران در دلیجان

ویژگی‌ها

چال نخجیر از غارهای زنده آهکی جهان است؛ این بدان معناست که رسوبات آهکی و کریستالی موجود در آن پس از گذشت چندین میلیون سال از عمر غار، هنوز به رشد خود ادامه می دهند و اشکال متفاوت و تماشایی را داخل غار ایجاد می کنند. به اعتقاد بسیاری از زمین شناسان، غار چال نخجیر در گذشته غاری آبی بوده است، چراکه هنوز خط تراز آب بر دیوارهای دیدنی آن نقش بسته است، ولی بعدها بدلیل تغییراتی که در آب و هوای این منطقه بوجود آمده، به شکل امروزی خود تبدیل گردیده است. چیزی که به جذابیت این غار می افزاید، وجود دریاچه بزرگی -به احتمال قوی با وسعتی برابر با ۳۰۰۰ متر- در بخش تحتانی غار است. اما از آنجایی که تنها ۶ کیلومتر از وسعت بسیار زیاد این غار کشف شده، هنوز بسیاری از اسرار این غار ناشناخته باقی مانده است. ناگفته نماند که محیط درون غار و همچنین عدم تابش نور خورشید به داخل غار موجب گردیده که غار چال نخجیر به مکانی غیر قابل سکونت برای موجودات زنده مبدل و از هر گونه حیات عاری گردد.

مناسب‌ترین فصل سفر

از آنجایی که غار چال نخجیر از تهویه طبیعی برخوردار است، در هر زمانی از سال هم که با خرید بلیط هواپیما چارتر برای بازدید از آن به این بخش از کشورمان سفر کنید، قادر خواهید بود از این غار دیدن کنید. گفتنی است که غار چال نخجیر در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم بوده و قادر است دمای هوای خود را بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی گراد ثابت نگه دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید