۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
کد خبر: 55402951

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان آذربایجان غربی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان قلعه سردار می‌باشد که توجه گردشکران بسیاری را به خودش جلب کرده است.

سفری مجازی به قلعه سردار

سلام نو-سرویس گردشگری:قلعه سردار با قدمتی که به سال ۱۲٨۵ هجری قمری بازمی‌گردد، منسوب به سردار عزیز خان مکری داماد امیرکبیر بوده است. با ۳۰ متر طول و ۲۰ متر عرض، این قلعه ۶ شاه‌نشین داشته است و مصالح به‌کار رفته در ساخت آن شامل ساروج، خاک رس، خاک سفید، آجر و چوب می‌شود. در حال حاضر، قلعه سردار به‌صورت یک تپه، در مرکز شهر بوکان قرار دارد و تا ۹۵ درصد بنای ساختمان آن تخریب شده است. این اثر که از جاهای دیدنی بوکان به شمار می‌رود، در سال ۱۳۴۷، با شماره ثبت ۵۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و تپه مربوطه به‌عنوان محوطه باستان‌شناسی در حال کاوش و بررسی است. تاکنون هفت مرحله سکونت در دوره‌های مختلف باستان‌شناسی در این تپه شناسایی کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به دوره‌های قاجار و ایلخانی و دوره اسلامی اشاره کرد.

سفری مجازی به قلعه سردار

هنر معماری قلعه سردار

این قلعه در بالای تپه‌ای در کنار حوضخانه بوکان به ابعاد ۵۰ در ۶۰ متر که قسمتی از آن خاک دستی کوبیده و در اتفاع ۱۳ متری خیابان مجاور ساخته شده‌است.بنای این ساختمان تاریخی با استفاده از مصالح ساروج، خاک رس، خاک سفید و آجرهایی در اندازه ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متر و چوب ساخته شده‌است.طول ساختمان ارگ ۳۰ متر و عرض آن ۲۵ متر بوده به طوری که بنای آن در گذشته از چند کیلومتری شهر نیز قابل مشاهده بوده‌است. مساحت قلعه حدود یک هکتار است و قلعه دارای شش شاه‌نشین بوده که روی ۹ ستون سنگی به ارتفاع ۲ متر و قطر ۱ متر قرار داشتند.این قلعه دارای سردابی بود که در داخلش حوض و فواره قرار داشت و آب این فضا از چشمه «حه‌وزه گه‌وره» که ۱۱ متر پایین‌تر از ساختمان قلعه واقع شده، تأمین می‌شد.در گوشه‌های شرقی و غربی این قلعه در بالای برج‌های مرتفع منشوری شکل، ۲ کنگره فلزی نصب کرده بودند که شکوه و عظمت خاصی را به این قلعه و عمارت بخشیده بود. قلعه سردار در گذشته‌های دور برای سکونت و به عنوان مرکز حکومتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۳۰۷ شمسی، یک کلاس درس در این قلعه با عنوان مدرسه مبارکه شاپور دایر شده بود.در فاصله سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۵۱ از ساختمان قلعه به عنوان شهربانی، اداره پست و مدرسه استفاده می‌شد. در سال ۱۳۲۸ این بنا تبدیل به مدرسه شده و طنین صدای زنگ مدرسه در آن به صدا درآمد که هم‌اکنون این زنگ تاریخی توسط میراث فرهنگی بوکان نگهداری می‌شود.در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی (۱۳۵۷ تا ۱۳۶۱) ساختمان قلعه ویران شد و اکنون از تپه به عنوان پایگاه مقاومت بسیح استفاده می‌شود.تپه قلعه سردار باتوجه به اینکه بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۴۷ شمسی با شماره ثبت ۵۷۰ به فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

سفری مجازی به قلعه سردار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید