۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
کد خبر: 55402868

در این مطلب به معرفی روستای درده جاده چالوس و شرح جاذبه های گردشگری موجود در محدوده این روستا می پردازیم.

روستای درده جاده چالوس

سلام نو-سرویس گردشگری: ما ایرانی ها صاحب یکی از زیباترین، غنی ترین و کهن ترین سرزمین های دنیا هستیم. هر گوشه از این آب و خاک خود یک بهشت گمشده است و چه سعادتمندیم ما که در این سرزمین زیبا دیده به جهان گشوده ایم. یکی از چهار جاده زیبای دنیا نیز در حومه های شمالی همین سرزمین واقع شده است. جاده چالوس، مشهورترین جاده ایران و شلوغ ترین محور مواصلاتی تهران به شمال. جاده ای که قدم به قدم مملو از سرسبزی و زیبایی و آب و آبشار و رودخانه و جنگل و کوه است. جاده ای که در حاشیه آن زیباترین روستاهای ایران واقع شده اند. در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از این روستاها یعنی روستای درده جاده چالوس و شرح جاذبه های گردشگری این روستای زیبا بپردازیم. با ما همراه باشید.

روستای درده جاده چالوس کجاست؟

روستای درده جاده چالوس یکی از روستاهای تابعه بخش آسارا در استان البرز است. بنابراین با وجود اینکه این روستا به لحاظ آب و هوایی شبیه به روستاهای استان مازندران است اما در حقیقت جزئی از استان البرز به شمار می رود. بخش آسارای استان البرز از سه دهستان تشکیل شده است که دهستان های آدران، نسا و آسارا می باشند. این سه دهستان روی هم از پنجاه و شش روستای کوچک و بزرگ تشکیل شده اند. دهستان آسارا در بر دارنده بیست و یک روستا از این پنجاه و شش روستا است. روستای درده جاده چالوس نیز یکی از این بیست و یک روستا می باشد. روستای درده در کیلومتر چهل و چهارم جاده چالوس، پس از روستای آسارا و پیش از روستای همه جا قرار گرفته است.

طبیعت روستای درده جاده چالوس

روستای درده جاده چالوس در موقعیتی دره ای قرار دارد. نام روستا هم در حقیقت در دره است که در گذر زمان به درده تغییر یافته است. قرارگیری در این موقعیت جغرافیایی باعث شده است تا این روستا به شدت بادخیز باشد. بنابراین مهمترین و خاص ترین ویژگی روستای درده وزش دائمی نسیم های خنک و بادهای نوازشگر در آن است. در اطراف این روستا کوه های زیادی نیز قرار گرفته است. بنابراین علاقه مندان به تفریح آرامش بخش کوهنوردی نیز می توانند انگیزه های زیادی برای سفر به درده داشته باشند.

روستای درده جاده چالوس

قله کرچان

جاذبه ها و جاهای دیدنی

روستای درده جاده چالوس در نزدیکی دو قله مرتفع و زیبا واقع شده است. بنابراین می توان گفت که مهمترین جاذبه گردشگری این روستا همین دو قله می باشند. این قله ها یکی قله کرچان با حدود سه هزار و هشتصد متر ارتفاع و دیگری قله هزاربند با حدود سه هزار و چهارصد متر ارتفاع هستند. در محدوده روستای درده جاده چالوس همچنین چشمه های پرآب و جوشان فراوانی نیز قرار دارد. چشمه پل چشمه، چشمه زنگران، چشمه مگس سنگی، چشمه گوبندی، چشمه مراد اوکی، چشمه زاگیری، چشمه جوور، چشمه جیر، چشمه خیر نچالی، چشمه خره راهی و چشمه اسیویی شماری از چشمه های موجود در محدوده این روستا هستند.

دیگر جذابیت ویژه روستای درده جاده چالوس پوشش گیاهی متنوع این روستا است. شما می توانید در تپه های نزدیک روستا با انواع و اقسام سبزیجات کوهی از قبیل شورک، والک، زنبالک، آویشن، چای کوهی، آقاج واش، نسترن و گل ختمی روبرو شوید. در واقع چیدن این سبزیجات کوهی یکی از تفریحات مورد علاقه گردشگران در این روستا می باشد. روستای درده علاوه بر سبزیجات کوهی مامنی برای رشد درختان تناور و انبوه گردو، سیب، انگور و گلابی نیز هست. از دیگر گیاهانی که در محدوده نزدیک به این روستا می رویند می توان به شیرخشت، کنگر، کماه، گرز، حلوی، وایه و کرزنگ اشاره کرد.

کوهنوردی در روستای درده جاده چالوس تجربه ای خاص است. دلیل این امر هم به سبب جذابیت های خود کوه ها و هم به سبب عطر دل انگیزی است که در ارتفاعات درده می توان استشمام کرد. همانطور که گفتیم درده یک روستای بادخیز است. این بادها با آوردن بوی سبزیجات کوهی و عطر درختان و گیاهان مختلف چنان فضایی را رقم می زنند که تنها باید بود و تجربه کرد. هر بادی که در درده بر می خیزد همراه خود عطر دل انگیز و جانفزای گیاهان و درختانی را حمل می کند که بر پهنه کوه ها و ارتفاعات این منطقه می رویند.

دیگر جذابیت کوهنوردی در روستای درده جاده چالوس مربوط به منظره ای است که در ارتفاعات این روستا زیر پای شماست. می توانید جاده چالوس زیبا را به تمامی در زیر نگاه خود داشته باشید و یک بار دیگر خدا را شکر کنید که وارث این سرزمین زیبا هستید.

روستای درده جاده چالوس

ارتفاعات درده

بهترین زمان سفر به این روستا

اگر قصد سفر به روستای درده جاده چالوس را دارید فکر انجام کار در فاصله ماه های آذر تا فروردین را از سر بیرون کنید. چرا که ارتفاعات این روستا در این برهه از سال پوشیده از برف است و جای مانور چندانی برای گردشگران باقی نخواهد ماند. در عوض با توجه به اینکه درده در منطقه ای مرتفع و ییلاقی واقع شده است از تابستان های بسیار خنک و خوش آب و هوایی برخوردار است. می توانید برای فرار از گرمای تابستان راهی این روستا شوید و در ارتفاعات آن تجربه ای بی مانند را پشت سر بگذارید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید