یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان هرمزگان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان ه چاه‌ های تلا می‌باشد که در دل قشم واقع شده است.

سفری باورنکردنی به چاه‌های تلا

سلام نو - سرویس گردشگری: چاه های تلا جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم هستند و برای بازدید از آن باید خودتان را به استان هرمزگان، ۶۰کیلومتری قشم و بندر لافت برسانید. اصلاً به همین خاطر است که آن را با نام چاه های تلا لافت نیز می‌شناسند. چاه‌های تلا در فاصله ۳۰کیلومتری فرودگاه و نزدیکی اسکله اصلی لافت واقع شده است. قلعه نادری نیز در نزدیکی همین چاه‌ها قرار دارد؛ پس می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید. یادتان باشد که بندر لافت نیز جزو جاهای دیدنی جنوب ایران است. بندر لافت از جمله بنادر تاریخی ایران به حساب می‌آید و بهتر است چند ساعتی در آن حضور داشته باشید.

نحوه دسترسی

برای رسیدن به روستای لافت دو راه پیش روی مسافران است. اولین مسیر رفتن به قشم از طریق هوایی است. از فرودگاه قشم تا روستای لافت، مسافت حدودا ۲۳ کیلومتری وجود دارد. دومین راه برای رفتن به بندر و روستای لافت این است که مسافران خود را از طریق مسیرهای زمینی، ریلی یا هوایی به بندرعباس برسانند.

از طریق جاده بندرعباس به بندر لنگه می‌توان به بندر پل، در ۶۰ کیلومتری غرب بندرعباس رسید. از بندر پل می‌توان با کشتی‌های مسافربری به بندر لافت سفر کرد. اگر از طریق زمینی و با خودروی شخصی به بندرعباس بروید این امکان وجود دارد که خودرو را با لندی گراف به جزیره ببرید.

آدرس: هرمزگان، جزیره قشم، روستای لافت

سفری باورنکردنی به ه چاه‌های تلا

وجه تسمیه

نام چاه تلا به دو صورت تلفظ می‌شود. نخست تلا یا «تلاو» که از دو بخش تل به معنی «پشته» و «او» به معنی آب تشکیل شده است و درمجموع «حجمی از آب» معنی می‌دهد و دوم، طلا که به‌دلیل ارزش زیاد آب در اقلیم منطقه لافت، این نام برگزیده شده است. چاه‌های بندر لافت و تل آب نام‌های دیگر این چاه‌ها هستند.

علاوه بر نام‌گذاری کلی، هرکدام از چاه‌ها نامی جداگانه دارند. این نام‌ها بر اساس موقعیت قرارگیری، طعم آب، نحوه استفاده، اتفاقی که در جوار آن رخ داده است، شوری، شیرینی، گرم‌تر یا سردتر بودن آب انتخاب شده‌اند.

سفری باورنکردنی به ه چاه‌های تلا

سرگذشت

درباره تاریخچه چاه های تلا قشم نظرات بسیاری وجود دارد. برخی افراد آن را به دوران پیش از اسلام و مخصوصاً دوران ساسانی نسبت می‌دهند. با کمی تحقیق و بررسی تاریخ متوجه می‌شویم که در همان دوران، از چنین سیستم جالبی در بندر سیراف بوشهر نیز برای جمع‌آوری آب شیرین باران استفاده می‌کردند. برخی دیگر بر این باور هستند که مشابه چاه طلا در دوران ماده‌ها و حتی دوران هخامنشیان نیز یافت شده است. پس می‌توان این نوع چاه های تلا لافت را به همان دوران نسبت داد.

در حال حاضر بیشترین احتمال آن است که چاه‌های تلا حدود ۴۰۰ سال قدمت دارند. گویا در همان دوران، حاکم لافت یعنی خواجه کریم برای رفع مشکل بی‌آبی دستور ساخت و حفر این چاه‌ها را صادر کرده است. همچنین در تاریخ این چنین روایت می‌شود که غلامان این چاه‌ها را حفر کرده‌اند. جزیره قشم یک جزیره مرجانی است. یعنی به جای خاک و سنگ در آن مرجان‌های مرده وجود دارند. همین موضوع حفاری را حتی امروز با تجهیزات مدرن سخت‌تر از حفاری‌های معمولی می‌کند. حال تصور کنید که در گذشته و در آن دوران با وسایل ابتدایی و ساده چطور توانستند تا ۳۶۶ چاه را در جزیره قشم حفر کنند؟ خود این موضوع یک جاذبه گردشگری به حساب می‌آید و ارزش تأمل دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید