۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۷
کد خبر: 55402745

هرمزگان یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان غار خربس قشم می‌باشد.

خربس؛ غاری بی‌نظیر در قشم

سلام نو - سرویس گردشگری: استان هرمزگان جاذبه‌های گوناگونی را در خود جای داده است که بخش زیادی از آن‌ها، در کیش و قشم قرار دارند. از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی قشم، غار خربس است. این غار که در ۱۵ کیلومتر قشم قرار دارد، باردار گذشته‌ای پررمز و رازآلود است؛ گذشته‌ای که هنوز به‌طور قطع نمی‌توان درباره آن نظر داد.

خربس؛ غاری بی‌نظیر در قشم

سرگذشت غار خربس قشم

براساس بررسی‌ های انجام‌ شده، قدمت غار خربس به دوره مادها برمیگردد. غار خربس که از ۴ دهانه غار بر روی کوهی مشرف ‌به ساحل جنوبی جزیره قشم تشکیل شده و ارتفاع دیواره ها به ۲۰ تا ۳۰ متر می رسد. به همین دلیل خیلی ها این محل را با نام غارهای خربس می شناسند. البته قبل از آنکه این غارها معروف شوند، خود روستای خوربیز یا همان خربس قدمتش به دوران ساسانیان باز می گردد که روستایی آباد و پر رونق و سکونتگاهی امن بوده است. اما حالا از این روستا فقط دشت ویرانه باقی مانده که غار خربس نیز از آثار انگشت شمار باقی مانده آن دوران است و از نظر نماسازی شبیه به معبد یا آرامگاه صخره‌ای است.

ساختار غار خربس

ورودی غار خربس از ۹ روزنه تشکیل می‌شود. پشت این روزنه‌ها تالاری قرار گرفته است که در آن دو طاقچه‌ی کوچک جاچراغی به چشم می‌خورد. درون غار تالارها، دهلیزها، اتاق‌ها، چشمه‌ها و روزنه‌های متعددی وجود دارد که به هم متصل هستند. این اتاق‌ها و تالارها ابعادی حدود ۴ در ۵.۵ متر دارند. در پایین دهانه‌ غار نیز برکه‌ای وجود دارد که برای نگهداری آب باران از آن استفاده می‌شود و در ایام بارانی سال همواره پرآب است.

خربس؛ غاری بی‌نظیر در قشم

نحوه دسترسی

همانطور که گفتیم غار خربس واقع در ۱۵ کیلومتری جزیره قشم است و برای رسیدن به غار خربس باید وارد جاده قشم به روستای رمچاه شوید، در میان راه تابلوی راهنمایی وجود دارد که شما را به خارج از جاده و غار خربس راهنمایی می کند، به محض اینکه وارد این مسیر شدید، غار زیبای خربس خودنمایی خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید