کارشناسان عقیده دارند عرضه ادامه‌دار خودرو در بورس کالا باز هم می‌تواند چشمه جو مثبت حاکم بر گروه خودرویی شود.

پیش بینی بورس برای فردا دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس تهران امروز ۶ آذر ۱۴۰۱ روند اصلاح سه هفته اخیر خود را ادامه داد. در روز جاری نماگر اصلی تالار شیشه‌ای ضمن افت ۰.۱۴ درصدی، ۲ هزار و ۲۳ واحد کاهش یافت تا در محدوده یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۱۸۶ واحد متوقف شود.

نماگر هم‌وزن بازار سرمایه اما هرچند اندک، ۵۱۲ واحد به ارتفاع خود افزود تا به محدوده ۴۰۸ هزار ۶۴۱ واحد برسد. حرکت خلاف جهت شاخص هم‌وزن با شاخص کل، نشان از عدم همراهی سهام کوچک و متوسط بازار با نمادهای بزرگ دارد.

پیش‌بینی بورس فردا

به طور کلی برای اتمام روند اصلاحی نیاز به دو فاکتور حجم و ارزش معاملات است. زمانی که سهامداران قبلی به قصد شناسایی سود یا کاهش زیان، قیمت‌های فعلی را سطح مناسبی برای فروش سهام خود تشخیص می‌دهند روند صعودی سهام وارد اصلاح می‌شود. در این بین اگر حجم و ارزش معاملات افزایش یابد، نشان‌دهنده ورود پول سهامداران جدید و تازه نفس به سهم است که مقدمه ادامه روند را مهیا می‌سازد.

بازار پول، رقیب قدرتمند این روزهای بورس تهران

این فرآیند زمانی اتفاق می‌افتد که پول هوشمند بازار سرمایه را به عنوان بالاترین بازدهی در بازه زمانی مشخصی تشخیص دهد. از این جهت مشاهده لحظه‌ای بازار های موازی نظیر بازار پول و بازار ارز برای اهالی بورس اهمیت پیدا می‌کند. در حال حاضر در بازار پول نرخ YTM اوراق اسناد خزانه اسلامی که با نماد اخزا در تابلو بورس قابل معامله است به بالاترین سطح در سال‌های اخیر رسیده است. همچنین با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت و بانک مرکزی پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی تداوم یابد.

از سرگیری تحرکات دلار پس از چند هفته

از طرفی در دیگر بازار رقیب، نرخ ارز نیز در روز جاری تحرکاتی را آغاز کرده است. پس از چند هفته آرامش نسبی در معاملات دلار، امروز شاهد افزایش نرخ این ارز بوده‌ایم.

نرخ دلار در روند صعودی پرشتاب بورس تهران در آبان ماه نقش پررنگی ایفا کرد. این اولین بار نیست که رشد دلار پیش زمینه‌ای بر رشد بازار بورس می‌شود. بررسی این همبستگی نشان‌دهنده تاخیر بورس نسبت به رشد دلار است. به این معنی که ابتدا موج صعودی دلار تا حدود زیادی پیشروی می‌کند و سپس با آرام گرفتن نسبی معاملات آن، نقدینگی حاضر در آن بازار به سمت بورس جاری می‌شود.

با این تفاسیر باید دید رشد نرخ دلار این بار چه زمانی ابتدا بر نرخ نیما و سپس به تبع آن بر شاخص کل بورس تاثیرگذار خواهد بود. برای معاملات فردا کارشناسان عقیده دارند، عرضه ادامه‌دار خودرو در بورس کالا باز هم می‌تواند چشمه جو مثبت حاکم بر گروه خودرویی شود. همچنین گروه پالایشی بازار سرمایه پس از دادوستد در سمت سرخ دامنه نوسان، معاملات متعادل‌تری را پیش روی داشته باشند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید