۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 55402658

با کاهش عرضه گازوئیل در جهان، زنگ خطر کمبود گازوئیل به صدا درآمده است و همین موضوع موجب افزایش قیمت این سوخت در تمام مناطق دنیا شده است.

کمبود گازوئیل چقدر جدی است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، از آنجا که عرضه گازوئیل در بازارهای دنیا کاهش یافته است، به نظر می‌رسد با خطر کمبود گازوئیل در تمام مناطق جهان مواجه باشیم.

به‌زودی یک طوفان کامل در بازارهای جهانی گازوئیل آغاز می‌شود. ظرفیت پالایشگاهی در کل دنیا کاهش یافته و حجم ذخایر با آغاز فصل سرما در نیمکره شمالی پایین آمده‌است. کاهش عرضه می‌تواند شبکه‌های حساس حمل‌ونقل را به خطر بیندازد چون این سوخت صنعتی کشتی‌ها، کامیون‌ها و قطارها را به حرکت درمی‌آورد. از این سوخت همچنین برای گرمایش خانه‌ها و کسب‌وکارها و تولید برق استفاده می‌شود.

قیمت گازوئیل افزایش یافت

متخصصان هشدار داده‌اند تقریباً تمام مناطق دنیا طی چند ماه آینده با خطر کمبود گازوئیل مواجه می‌شوند، چون عرضه‌ آن تقریباً در تمام بازارهای دنیا کاهش یافته و قیمت را افزایش داده است. تأثیر اقتصادی بالا رفتن قیمت گازوئیل و کمبود جهانی آن پیامدهای فاجعه‌باری به‌دنبال خواهد داشت که یکی از آنها تشدید تورم و افزایش فشار بر خانواده‌ها و کسب‌وکار هاست.

قیمت بنزین و گازوئیل تا حد زیادی وابسته به قیمت نفت خام در بازار جهانی است و به‌خاطر محدودیت عرضه، قیمت گازوئیل هم در بسیاری از بازارها رو به افزایش است. تخمین زده می‌شود افزایش قیمت گازوئیل ۱۰۰ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه داشته باشد.

ذخایر گازوئیل در آمریکا به پایین‌ترین رقم از ۱۹۸۲ رسیده و عرضه آن در این زمان از سال تا پایین‌ترین رقم پایین آمده‌است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور تنها برای ۲۵ روز عرضه گازوئیل خواهد داشت که پایین‌ترین رقم از ۲۰۰۸ را نشان می‌دهد.

قیمت گازوئیل در بازار آمریکا بیش‌از ۲۶۵ درصد از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن در ۲۰۲۱ افزایش یافته است. قیمت گازوئیل در بهار سال جاری میلادی در آمریکا به ۵ دلار و ۳۷ سنت در هر گالن رسید و پس‌از آن تا ۳ دلار و ۵۱ سنت پایین آمد.

علاوه‌بر آمریکا، شمال شرق اروپا هم با کمبود عرضه گازوئیل مواجه شده‌است. ذخایر اروپا با اجرایی شدن تحریم‌ها علیه واردات نفت و محصولات نفتی روسیه در ماه‌های آینده بیش‌از پیش کاهش خواهد یافت.

طبق گفته‌ تحلیلگران، دلیل کمبود جهانی گازوئیل مشخص است. به‌دنبال کاهش تقاضا برای سوخت طی قرنطینه‌های کرونایی، برخی بخش‌های پالایشگاهی تعطیل شده‌اند. انتقال به سمت سوخت‌های پاک هم سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش داده است. ظرفیت پالایشگاهی آمریکا از ۲۰۲۹ بیش‌از ۱ میلیون بشکه در روز پایین آمده‌است. در اروپا هم اختلال در کشتیرانی و اعتصاب کارگران به تولید پالایشگاهی آسیب رسانده است. در کنار همه این عوامل، اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید