مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، جزئیات برگزاری امتحانات نهایی دی‌ماه، تولید سابقه تحصیلی و ترمیم نمرات را اعلام کرد.

اعلام برنامه امتحانات نهایی دی ماه دبیرستانی‌ها + جدول

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ضوابط برگزاری امتحانات نهایی، ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمرات دروس نهایی شاخه‌های تحصیلی در دی ماه ۱۴۰۱ از سوی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش اعلام شد.

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای خطاب به مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، ضوابط برگزاری امتحانات نهایی، ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمرات دروس نهایی شاخه‌های تحصیلی در دی ماه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

در متن این بخشنامه آمده است که در راستای اجرای فعالیت کد ۱-۸ با عنوان «برنامه‌ریزی- طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی» و به منظور ایجاد سابقه تحصیلی برای متقاضیان ورود به آموزش عالی و ترمیم نمرات، برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم، روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه و ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمرات دروس نهایی شاخه‌های تحصیلی در دی ماه ۱۴۰۱ ابلاغ و جزئیات آن به این شرح اعلام می‌شود:

امتحانات نهایی دی ماه برای چه کسانی است؟

در اجرای بند ۵ ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارندگان مدرک پایان تحصیلات دوره متوسطه (دوره شش ساله متوسطه، دوره چهار ساله متوسطه، دوره سه ساله نیم سالی- واحدی، دوره پیش دانشگاهی نیم سالی-واحدی، دوره سه ساله سالی - واحدی، دوره پیش دانشگاهی سالی-واحدی، دوره دوم متوسطه نظری ۳-۳-۳-۳ ) و دانش‌آموزان شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و دانش‌آموزان شاخه نظری داوطلب آزمون سراسری در گروه غیرمتناظر با رشته تحصیلی خود، برای ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم نمرات در امتحانات نهایی و براساس شیوه‌نامه‌ای که متعاقبا ارسال می‌شود شرکت می‌کنند.

سوالات امتحان نهایی، مفهومی هستند

شایان ذکر است به منظور ایجاد سوابق تحصیلی متقن که از ضریب تمیز و تشخیص قابل قبول برخوردار باشد، سؤالات امتحانات نهایی مفهومی (در برگیرنده سطوح یادگیری) و منطبق با اهداف برنامه درسی طراحی می‌شوند.

به منظور برگزاری مطلوب، امتحانات ستاد امتحانات استان/ شهرستان/ نواحی و مناطق طبق شیوه‌نامه تشکیل و ضمن ابلاغ بخشنامه، نسبت به تعیین حوزه‌های اجرا تصحیح و عوامل اجرایی حداکثر تا تاریخ ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱ اقدام و مراتب را در سامانه فاینال درج کنند. تشکیل حوزه اجرا تا ۳۰ نفر شرکت‌کننده مجاز نیست و از ۳۱ تا ۱۰۰ نفر، منوط به مجوز ستاد امتحانات استان است.

همچنین توصیه می‌شود با توجه به آمار دانش‌آموزان بزرگسال آموزش از راه دور، داوطلبان آزاد، ایثارگران و متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم، نمرات این افراد در یک حوزه اجرا ساماندهی شوند. ادارات آموزش و پرورش مناطق، ضمن اطلاع‌رسانی مفاد این بخشنامه به ذی‌نفعان برنامه ضمیمه را تکثیر و در اختیار مدارس مرتبط قرار دهند.

مدارس در اسرع وقت برنامه را بدون تغییر در محل مناسب نصب کرده و تاریخ و زمان برگزاری امتحانات هر رشته را به اطلاع تمامی دانش‌آموزان داوطلبان آزاد و متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمرات برسانند.

در برنامه‌ریزی امتحانات داخلی عدم تداخل با برنامه امتحانات نهایی مد نظر قرار گیرد و رمزگشایی چاپ و تکثیر سؤالات طبق شیوه‌نامه و با رعایت دستورالعمل قرنطینه اتاق تکثیر صورت پذیرد.

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در دی ماه ۴۰۱ با هدف ایجاد آمادگی و احصای الزامات تصحیح الکترونیکی پاسخ‌برگ‌های امتحانات نهایی یک حوزه تصحیح در هر استان را برای این منظور مدیریت می‌کند. لذا لازم است محلی مناسب و مجهز تمهید و معرفی شود. همچنین استقرار عامل مطلع از فرایند تصحیح الکترونیک و مسلط بر رایانه در این حوزه مورد تأکید است.

امتحانات نهایی در تمام مناطق با تمهیدات و مراقبت‌های بهداشتی و نظارت رئیس حوزه اجرا بر رعایت کامل آنها انجام شود. همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت اول در تمامی پایه‌ها مطابق آیین‌نامه‌های مربوط انجام می‌شود.

برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان،‌ آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه، ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمرات شاخه‌های تحصیلی در دی‌ماه ۱۴۰۱ به این شرح است:

جزئیات برنامه امتحانات نهایی دی‌ماه دبیرستانی‌ها اعلام شد

گفتنی است امتحانات مذکور از روز شنبه سوم دی‌ماه آغاز می‌شود و تا روز دوشنبه بیست و ششم همین ماه ادامه دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید