یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان هرمزگان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان فرش خاکی هرمز می‌باشد که در دل جزیره هرمز واقع شده است.

فرش خاکی هرمز؛ بی‌نظیرترین جاذبه هرمزگان

سلام نو - سرویس گردشگری: جزیره هرمز با وسعت ۴۲ کیلومتر مربع هر ساله میزبان رونمایی از فرش خاکی است که با دستان توانمند هنرمندان این جزیره طراحی و اجرا می‌شود. هنرمندان نقاش، فرش خاکی هرمز را در حاشیه خلیج فارس و به فاصله کمی از آب‌های نیلگون خلیج بر روی شن‌های ساحل و با خاک‌های رنگی جزیره می‌سازند. در ساخت این فرش خاکی که در طی سال‌های گوناگون، طرح‌های زیبا و متنوعی داشته است بیش از ۵۰ هنرمند همکاری کرده‌اند. خاک جزیره هرمز به سبب ترکیبات اکسید آهن و اکسیداسیون‌های مختلف، رنگ‌هایی همچون زرد، سفید، سرخ، قهوه‌ای و غیره دارد که در طراحی نقوش متنوع فرش، زیبایی خاصی به آن می‌دهد. فرش خاکی هرمز به یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران و جهان تبدیل شده است که گردشگران بسیاری برای دیدن آن به جزیره هرمز سفر می‌کنند و زیبایی‌های منحصر به فردش شما را مسحور خود می‌کند.

فرش خاکی هرمز؛ بی‌نظیرترین جاذبه هرمزگان

مسیر دسترسی

برای سفر به جزیره هرمز چند مسیر وجود دارد که هر کس به فراخور شرایط و هزینه‌ای که در نظر گرفته است، آن را انتخاب می‌کند. برای رفتن به جزیره هرمز با خودرو، ابتدا باید خود را به بندرعباس رساند. فاصله تهران تا بندر عباس بسته به مسیری که انتخاب می‌شود، ۱۲۰۰ تا ۱۵۵۰ کیلومتر است.

برای سفر به جزیره هرمز راه آهن و طی مسیر با قطار، انتخاب افراد بسیاری است. در مسیر ریلی فاصله تهران تا بندرعباس حدود ۱۹ ساعت است.

سفر با هواپیما سریع‌ترین و البته شاید گران‌ترین راه رسیدن به بندرعباس است. فرودگاه بندرعباس به شهرهای بزرگ کشور پرواز دارد. در همه این مسیرها بعد از رسیدن به بندرعباس می‌توان از طریق اسکله حقانی، با شناور دریایی یا قایق تندرو به جزیره هرمز رفت.

فرش خاکی هرمز؛ بی‌نظیرترین جاذبه هرمزگان

سرگذشت

ایده اولیه برای طراحی و اجرای فرش خاکی هرمز از سال ۱۳۸۳ زده شد. درست زمانی که هنرمندی از منظره شرقی جزیره نقاشی می‌کشید. رنگ‌های تند و پررنگ به کار رفته در طبیعت هرمز، ایده اجرای نقشی روی زمین شد. طرحی که از همین خاک‌های رنگارنگ جان بگیرد.

رنگ‌های تند و زنده خاک هرمز ایده فرش خاکی را کلید زد

ایده استفاده از خاک‌های رنگی هرمز برای طراحی، ابتدا به‌صورت محدود و روی بوم نقاشی اجرا ‌شد. طرح‌های نقاشی به کمک ماده چسبناک تثبیت‌کننده، روی بوم باقی می‌ماندند. فکر اینکه این خاک‌ها در نقاشی محبوس می‌شوند ایده انجام طرحی را کلید زد که طی آن خاک‌ها دوباره به طبیعت بازگردند و طرح به بوم نقاشی محدود نباشد.

نقاشی با خاک‌های رنگی روی زمین، ابتدا در شهرهای مختلف همچون تهران، در ابعاد کوچک و توسط جمعی از هنرمندان اجرا شد. پس از آن طرح فرش خاکی در ابعاد بزرگ و در خاستگاه این خاک‌ها کلید خورد.

فرش خاکی هرمز؛ بی‌نظیرترین جاذبه هرمزگان

مناسب‌ترین زمان سفر

فرش خاکی هرمز چند سالی است که گسترده نمی‌شود. به‌طور کلی نیمه دوم سال بهترین زمان سفر به جزیره هرمز است. در پاییز و زمستان هوای جزیره هرمز مطبوع است. در بهار و به‌ویژه تابستان هوا در جزیره هرمز و جنوب کشور گرم شرجی می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید