سازمان جهانی بهداشت قصد دارد در تلاش برای انگ‌زدایی از بیماری آبله میمونی آن را «آبله‌ام» یا Mpox بنامد.

نام آبله میمونی به «آبله ام» تغییر می کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی وب‌سایت پولیتیکو روز سه‌شنبه برای نخستین بار این تغییر نام را ممکن است این هفته رسما اعلام شود، گزارش کرد.

آبله میمونی تابه حال در شیوع امسالش بیش از ۸۰۰۰۰ نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و باعث مرگ ۵۵ نفر شده است. اغلب موارد آبله میمونی در مردانی که خود را همجنسگر یا دوجنسگرا معرفی می‌کنند، رخ داده است.

انگ‌زنی به معنای رویکرد منفی درباره خصوصیات روانی، جسمی یا اجتماعی (از جمله بیماری‌) یک شخص یا گروهی از افراد است و در هنگام شیوع یک بیماری می‌تواند به اثرات نابه‌جای فراوانی بینجامد، از جمله اینکه افراد دچار آن بیماری در معرض برچسب‌زنی، برخوردهای قالبی و تبعیض قرار می‌گیرند یا به خاطر رابطه شان با بیماری منزلتشان را از دست می‌دهند.

ویروس آبله میمونی از این لحاظ به این نام خوانده شده است که برای نخستین بار در یک شیوع در میان گروهی از میمون‌های آزمایشگاهی در سال ۱۹۵۸ در آفریقا جدا شده است.اما کارشناسان بهداشت عمومی می‌گویند نام آبله میمونی برای بیماری کلیشه‌های نژادپرستانه درباره آفریقا را تقویت می‌کند و مانعی در مسیر پاسخ جهانی به آن است.

علامت اصلی آبله میمونی دانه‌های پوستی است، اما بیماران ممکن است علائم شبیه آنفلوانزا هم پیدا کنند. علائم در طول سه هفته از قرارگیری در معرض ویروس آغاز می‌شوند و معمولا ۲ تا ۴ هفته به طول می‌انجامند. این بیماری از طریق تماس مستقیم با دانه‌های پوستی فرد بیمار و نیز از طریق تماس با بزاق، ترشحات تنفسی فوقانی مانند خلط و نیز از طریق تماس نزدیک جنسی منتقل می‌شود. ویروس این بیماری همچنین ممکن است از طریق در آغوش کشیدن، بوسیدن، ماساژ و تماس طولانی‌مدت چهره به چهره منتقل شود.

شیوع بی‌سابقه فعلی آبله میمونی در خارج از کشورهای آفریقایی با شیوع بوم‌گیر آن به سراسر جهان گسترش یافت، اما به نظر می‌رسد کارزارهای واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند در آمریکا و اروپا در ماه‌های اخیر باعث فروکش کردن شیوع بیماری در آنها شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید