کارشناسان عقیده دارند که معاملات بازار سرمایه تا پایان سال می‌توانند بازدهی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی به سهامدارا بدهند.

پیش‌ بینی بورس برای فردا یک شنبه ۶ آذر ۱۴۰۱/ معاملات فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس تهران امروز روند اصلاحی داشت. بورس تهران در هفته آغازین آذر در فاز ابتدایی معاملات با تقاضای خوبی مخصوصا در گروه خودرو مواجه شد اما رفته رفته عرضه‌ها شدت گرفت و صنایع به سمت منفی شدن حرکت کردند. در نهایت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با هزار و ۶۹۹ واحد کاهش به محدوده یک میلیون ۴۰۸ هزار و ۴۸۸ واحد رسید.

از طرفی شاخص هم‌وزن بورس به واسطه عملکرد متعادل و گاهی مثبت گروه‌های کوچکتر نظیر گروه‌های ماشین‌آلات، تجهیزات مخابراتی و نساجی توانست روز را هرچند اندک اما با رنگ سبز به پایان برساند. این نماگر ۰.۲ درصد و معادل ۷۹۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۸ هزار و ۱۰۱ واحد قرار گرفت.

پیش‌بینی بورس شنبه

چهارشنبه هفته گذشته، صورت‌جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) منتشر شد. مقامات فدرال‌رزرو توافق کرده‌اند که سرعت افزایش نرخ بهره را نسبت به چهار دوره قبلی کاهش دهند. چرا که این موضوع به سیاستگذاران اجازه می‌دهد تا تاثیر سیاست‌های انقباضی اخیر را بر وضعیت اقتصاد ارزیابی کنند.

خلاصه این نشست با انعکاس اظهاراتی که چندین مقام طی چند هفته گذشته انجام داده‌اند، به افزایش‌های آرامتر نرخ بهره اشاره کرد. بازارها انتظار دارند که کمیته بازار آزاد فدرال، سرعت افزایش نرخ بهره را پس از چهار صعود متوالی ۰.۷۵ درصدی در دسامبر به ۰.۵ واحد درصد کاهش دهد.

بازارهای جهانی پس از رخدادهای اخیر، نسبت به قبل بسیار امیدوارتر حرکت می‌کند اما همچنان قدم‌های آن محتاطانه است. پس از انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه اکتبر که عدد ۷.۷ درصدی را نشان می‌داد و ۰.۳ درصد کمتر از انتظارات بود، بازارهای جهانی امید بیشتری به کاهش شدت افزایش نرخ بهره در نشست‌های آتی به دست آوردند؛ بنابراین بخشی از ریزش‌های چند ماه گذشته خود را جبران کردند.

در کنار این موضوع نیز صحبت‌های جرومی پاول در نشست ۲ نوامبر سراسر مملو از خوش‌بینی نبود. در بخشی از سخنان او اشاره شد که فدرال‌رزرو اعتقاد دارد هدف نهایی نرخ بهره در سال آینده بیشتر از چیزی خواهد بود که بازارها انتظار دارند. همین موضوع در آن زمان باعث شد که بازارهای جهانی برای مدتی رنگ سرخ به خود بگیرند.

تغییر روند بازارهای جهانی می‌تواند برای بورس ایران هم خوب باشد. چرا که با مثبت شدن این بازارها، بورس تهران نیز از آن تاثیر می‌پذیرد و در نهایت روندی مثبت به خود می‌گیرد. در مقابل اگر بازارهای جهانی منفی شوند بورس تهران نیز روندی منفی را تجربه می‌کند.

به نوعی می‌توان گفت که بخشی از بورس تهران وابسته به بازارهای جهانی است و به واسطه آن نوسان مثبت یا منفی می‌کند. با این حال کارشناسان عقیده دارند که معاملات بازار سرمایه تا پایان سال می‌توانند بازدهی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی به سهامدارا بدهند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید