ترجیح شما در درست کردن قهوه، در انتخاب نوع قهوه شما تاثیر گذار است. به طور کلی، قهوه های ترکیبی برای قهوه با شیر بهترین گزینه هستند در حالیکه قهوه تک منشا (سینگل اورجین)، بهترین گزینه برای قهوه سیاه است.

 آشنایی با بهترین انواع قهوه

شناخت انواع قهوه برای بسیاری از افراد با سوال همراه بوده است. قهوه انواع مختلفی دارد که حتی قهوه خورهای حرفه ای هم شاید تفاوت آنها را ندانند. در این مقاله به معرفی انواع دانه قهوه، چگونگی انتخاب بهترین نوع قهوه، انواع رست و آسیاب قهوه و بهترین راه دم کردن قهوه اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید.

آشنایی با بهترین انواع قهوه

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌ها در جهان است. برای بسیاری از افراد، تصور شروع یک روز بدون قهوه، سخت است. اگر شما هم عاشق قهوه هستید، احتمالاً می‌دانید که نوع قهوه ای که برای شروع روز خود استفاده می‌کنید می‌تواند احساس متفاوتی در شما ایجاد کند. در حالی که بیشتر قهوه خورها، برای هر نوع قهوه‌ای که درست می‌کنند از یک نوع دانه قهوه استفاده می‌کنند، یک متخصص یا علاقه‌مند واقعی قهوه باید بداند که از کدام نوع قهوه در نوشیدنی مورد علاقه خود استفاده کند. هر نوع قهوه، طعم منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. علاوه بر نوع قهوه، نحوه آسیاب قهوه و نوع رست قهوه نیز در طعم قهوه بسیار تاثیرگذار است.

 آشنایی با بهترین انواع قهوه

دانه قهوه چیست؟

احتمالا پیش آمده که با قدم زدن در قهوه فروشی‌ها، نام قهوه عربیکا به چشمتان خورده باشد. در واقع چندین نوع مختلف از دانه‌های قهوه وجود دارد که عربیکا رایج ترین آنهاست. قهوه عربیکا، قهوه روبوستا، قهوه لیبریکا و قهوه اکسلسا چهار نوع مختلف قهوه هستند. ۶۰ تا ۷۰ درصد از قهوه تولید شده در جهان، دانه قهوه عربیکا است. اعتقاد بر این است که قهوه عربیکا یکی از اولین گونه‌های قهوه است که ریشه‌های آن به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. این نوع قهوه طعم شیرین‌تر و ملایم‌تر و کافئین کمتری دارد. علاوه بر این، قیمت قهوه عربیکا از قهوه روبوستا بیشتر است زیرا نیاز به شرایط خاصی برای کشت دارد.

چگونه بهترین نوع قهوه را انتخاب کنیم؟

وقتی صحبت از بهترین انواع دانه قهوه به میان می‌آید، اکثر باریستاها موافق این هستند که دانه‌های قهوه عربیکا بهترین نوع قهوه هستند. برای انتخاب بهترین نوع قهوه باب پسند شما، بهتر است ترجیحات شخصی خود را بشناسید. دانستن ترکیب، نام تجاری و طعم مورد علاقه خود، راه بسیار خوبی برای شروع است. مثلا این که طعم دانه عربیکا را بیشتر می پسندید یا دانه قهوه روبوستا را. برای اینکار می توانید طعم های مختلف را امتحان کنید. دانستن علایق و سلیقه خود به شما کمک می کند تا بهترین نوع قهوه را برای خود انتخاب کنید.

ترجیح شما در درست کردن قهوه، در انتخاب نوع قهوه شما تاثیر گذار است. به طور کلی، قهوه های ترکیبی برای قهوه با شیر بهترین گزینه هستند در حالیکه قهوه تک منشا (سینگل اورجین)، بهترین گزینه برای قهوه سیاه است. قهوه های تک منشا، طعم لطیف و منحصر به فردی را ارائه می دهند و قهوه های ترکیبی برای تولید یک طعم پیچیده مناسب هستند. به طور کلی قهوه های ترکیبی برای قهوه های همراه شیر مانند کافی میکس، کاپوچینو و لته عالی هستند.

دانستن اینکه دانه‌های قهوه مورد علاقه شما در کجا رشد می‌کنند می‌تواند به شما اطلاعات زیادی در مورد طعم قهوه بدهد. بنابراین به شما کمک می‌کند که بدانید کدام کشورها و مناطق، نوع قهوه ای را که دوست دارید تولید می‌کنند. به یاد داشته باشید که هرچه قهوه در ارتفاعات بالاتر رشد کند (مانند قهوه عربیکا)، اسیدیته و شیرینی بیشتری دارد. پیش از خواندن ادامه مطلب اشاره کنیم که قهوه آریا، یکی از برترین فروشگاه های آنلاین خرید قهوه در تهران است که محصولات بسیار متنوعی را با قیمت مناسب عرضه می کند.

 آشنایی با بهترین انواع قهوه

چه طعمی از قهوه را ترجیح می دهید؟

طعم قهوه پیچیده است. این یکی از دلایلی است که این نوشیدنی بسیار جذاب و پرطرفدار است. در دنیای قهوه، چشیدن قهوه، توصیف آن و امتیاز دادن به آن می تواند فرآیند مهم و پیچیده ای باشد. با این حال، برای اکثر مردم، درک آن آسان نیست. اکثر دوستداران قهوه می توانند عناصری مانند تلخی یا اسیدیته را تشخیص دهند. برای بیشتر مردم، این تنها چیزی است که برای انتخاب دانه های قهوه مناسب با ذائقه خود نیاز دارند.

اگر طرفدار طعم تلخ نیستید اما طعم میوه ای را دوست دارید، قهوه های رست لایت گزینه خوبی برای شما است. از طرف دیگر، اگر با اسیدیته بیشتر راحت هستید، قهوه های آفریقایی مانند رواندا، کنیا یا اتیوپی انتخاب خوبی هستند. اگر قهوه کلاسیک با طعمی خوب و اسیدی کم را ترجیح می دهید، دانه های قهوه رست مدیوم بهترین گزینه برای شما هستند. قهوه های آمریکای مرکزی و جنوبی اغلب طعم های خوبی دارند.

اگر از اسیدیته بیزارید اما از طعمی قوی لذت می برید یا قهوه خود را با شیر دوست دارید، دانه های قهوه رست دارک را انتخاب کنید. قهوه های آسیایی بهترین انتخاب برای شما هستند. قهوه های طعم دار نیز قابل توجه هستند. طعم هایی مانند وانیل، نارگیل، کارامل، فندق و .... البته، آنها طعم اصلی نیستند، اما بسیاری از مردم از طعم آن لذت می برند. بنابراین امتحان این قهوه ها ضرر ندارد. اگر هنوز به قهوه علاقه پیدا نکرده اید پیشنهاد می کنیم برای شروع، به دنبال قهوه ۱۰۰ درصد عربیکا باشید که کیفیت بالاتر و طعم ذاتا نرم تری دارد. نوع رست قهوه تا حد زیادی طعم قهوه را تعیین می کند. به خواندن ادامه دهید تا با انواع رست قهوه بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با انواع رست قهوه

قبل از اینکه بدانید کدام نوع قهوه برای شما مناسب است، باید تفاوت بین میزان رست های مختلف قهوه را بدانید. به طور کلی چهار نوع رست مختلف وجود دارد، رست لایت، رست مدیوم، رست مدیوم-دارک و رست دارک.

رست لایت: به دلیل زمان برشته شدن کوتاه تر، رست های لایت، بیشتر طعم اصلی دانه قهوه را حفظ می کنند. رست های سبک معمولاً دارای نت های میوه ای و اسیدیته بیشتر همراه با محتوای کافئین بالاتر هستند. دانه های قهوه رست لایت را از انواع عربیکا یا اکسلسا ​​انتخاب کنید تا طعم اصلی دانه ها را حفظ کنید.

رست مدیوم: با افزایش دمای برشته شدن، دانه های قهوه شروع به از دست دادن اسیدیته خود می کنند. رست های مدیوم ​​به دلیل طعم متعادلی که دارند به خوبی با دانه‌های قهوه عربیکا و اکسلسا ترکیب می‌شوند. رست مدیوم یک انتخاب رایج برای دم کردن انواع قهوه است.

رست دارک: رست دارک یک گزینه عالی برای ارائه طعمی قوی و غنی است و به خوبی با انواع دانه های عربیکا ترکیب می شوند. رست دارک یک انتخاب محبوب برای قهوه های دم شدنی مانند اسپرسو است که باعث می شود دانه های تلخ مانند روبوستا یا لیبریکا خوش طعم تر شوند.

بهترین راه برای دم کردن دانه های قهوه چیست؟

دانه های قهوه را می توانید به روش های مختلفی بسته به طعم و بافتی که می خواهید، دم کنید. راحت ترین روش استفاده از دستگاه های اسپرسو ساز است. اما ممکن است با گذر زمان، ممکن است بخواهید با روش های دستی این کار را انجام دهید. با درک انواع دم کردن قهوه، می توانید یک فنجان قهوه عالی درست کنید.

روش چکه ای/پور اور: رایج ترین روش دم کردن قهوه، روش دم کردن چکه ای است. هنگام دم کردن قهوه با دستگاه قطره چکان، دمای آب و سرعت جریان آن به تعیین میزان قوی یا ضعیف بودن طعم قهوه کمک می‌کند.

قهوه سرد دم: تهیه قهوه به روش سرد دم گزینه ای عالی برای تهیه نوشیدنی های سرد یا قهوه هایی با طعم اسیدی کم است. از آنجایی که در این روش از حرارت استفاده نمی شود، عطر و طعم به دست آمده یکدست و عالی است.

فرنچ پرس: دم کردن قهوه با فرنچ پرس یک گزینه محبوب برای تهیه قهوه است که در این روش بیشترین طعم دانه های قهوه استخراج می شود. در این روش نسبت به روش چکه ای، دانه های قهوه مدت زمان بیشتری در معرض آب داغ قرار می گیرند و در نتیجه طعم قهوه، غنی تر و قوی تر خواهد بود.

آیا نوع آسیاب قهوه، تفاوتی در طعم آن ایجاد می کند؟

نوع آسیاب انتخابی شما می تواند بر روی طعم دانه های قهوه تاثیر بگذارد. با آگاهی از انواع آسیاب قهوه و تاثیری که بر روی انواع دانه های قهوه می گذارند، بهترین نوع قهوه را برای خود و دوستان خود تهیه کنید.

آسیاب ریز: آسیاب ریز برای روش های دم کردن سریع و تحت فشار مانند اسپرسو، انتخاب مناسبی است. از آنجایی که آب به سرعت از داخل سطح عبور می کند، افزایش سطح آسیاب های ریز، استخراج مناسب را تضمین می کند.

آسیاب متوسط: آسیاب های متوسط انتخاب خوبی برای زمانی است که می خواهید به دم نوش ملایم تر و در عین حال پر بادی برسید. هنگام استفاده از روش دم کردن پور اور یا چکه ای از آسیاب متوسط استفاده کنید.

آسیاب‌ درشت: دانه‌های قهوه آسیاب شده درشت، سطح کمتری نسبت به آسیاب‌های ریز دارند و برای استخراج نیاز به قرار گرفتن در معرض آب بیشتری هستند. آسیاب درشت بهتر است در روش های دم کردن مانند استفاده از فرنچ پرس یا سرد دم استفاده شود.

فاکتورهای دیگر برای انتخاب نوع قهوه مناسب شما

آیا معده حساسی دارید؟

اسیدهای موجود در قهوه همان چیزی است که به آن طعمی جذاب می دهند. اما کسانی که به اسید قهوه، حساسیت دارند ممکن است عواملی مانند سوزش سر دل، رفلاکس معده یا پوسیدگی دندان را تجربه کنند. افرادی که معده حساس دارند بهتر است قهوه هایی که اسیدیته کمتری دارند مصرف کنند.

آیا قهوه با کافئین بالا را دوست دارید؟

آیا دوست دارید قوی ترین قهوه دنیا را امتحان کنید؟ اگر می‌خواهید با قهوه‌ای سرشار از کافئین، انرژی خود را افزایش دهید، برخی از دانه‌ها در مقایسه با سایر قهوه‌ها مقادیر زیادی کافئین دارند. بنابراین بهتر است قهوه های پر کافئین را امتحان کنید.

آیا نگران سلامتی خود هستید؟

اگر نگرانی‌های سلامتی، شما را از لذت بردن از قهوه کافئین‌دار باز می‌دارد، یا اگر می‌خواهید در شب، قهوه بنوشید بدون اینکه خواب شما را مختل کند، توصیه‌ ما به شما این است که قهوه های بدون کافئین را امتحان کنید. قهوه های بدون کافئین میزان بسیار کمی (در حدود ۳% از قهوه های کافئین دار) را دارا هستند.

آیا معمولا عجله دارید؟

اگر به دلیل محدودیت‌های زمانی، گزینه های کمی برای لذت بردن از قهوه دارید، به شما قهوه فوری را پیشنهاد می کنیم. قهوه فوری یک گزینه ارزان و آسان برای کسانی است که به یک قهوه بی دردسر و فوری نیاز دارند. اگر کافئین بر شما تأثیر منفی می گذارد و محدودیت زمانی دارید، قهوه بدون کافئین فوری یکی از گزینه های پیش روی شماست.

سخن پایانی

در مقاله بالا به انواع دانه قهوه، نحوه انتخاب بهترین نوع قهوه، انواع رست قهوه و انواع آسیاب قهوه اشاره شد. به طور کلی می توان گفت بهترین نوع قهوه به عواملی مانند ترجیحات شخصی شما، نوع دانه قهوه، نوع رست و آسیاب قهوه، کشور و منطقه محل کشت قهوه و همچنین نوع دم کردن قهوه بستگی دارد. انتخاب رست مناسب، برای دست یافتن به طعم ها و عطرهای لذیذ به سلایق شخصی شما بستگی دارد. رست های لایت یا سبک، بادی سبک و طعم های لطیف میوه و گل و اسیدیته بالا دارند. رست‌های متوسط، پر بادی همراه با طعم متعادل تر و شیرینی ملایم تر هستند و رست‌های دارک طعم قوی تر و غنی تری دارند. قهوه مورد علاقه‌ شما چه قهوه ای است؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید