بندر لنگه یکی از شهرهای زیبای هرمزگان است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر عمارت فکری می‌باشد که گردشگران بسیاری را به خودش جلب کرده است.

عمارت فکری؛ بنایی تاریخی در دل بندر لنگه

سلام نو - سرویس گردشگری: عمارت فکری با بادگیرهای بلند و زیبا، یکی از الگوهای اصیل معماری جنوب است و از جاهای دیدنی بندرلنگه محسوب می‌شود. این اثر در اواخر دوره قاجاریه به دست عبدالواحد فکری از تجار معروف شهر ساخته شده است. روزگاری خانه فکری، به‌عنوان سکونتگاه و مرکز تجارت و بازرگانی در بندرلنگه شهرت داشته به همین علت در ساخت این بنا دو بخش اندرونی و بیرونی برای اسکان خانواده فکری و پذیرایی از مهمانان و تجار در نظر گرفته شده بود. وجود پنج بادگیر، دو زیرزمین، ۲۵ اتاق و حیاط مرکزی از جلوه‌های زیبای خانه قدیمی فکری است.

عمارت فکری؛ بنایی تاریخی در دل بندر لنگه

مشخصات بنا

سنگ، ساروج و گچ مصالح به‌کار رفته در ساخت خانه فکری هستند. سقف این بنا از تیرهای چوبی از جنس چندل آفریقایی، حصیرهای بافته شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی بافته شده با پوشش کاه گل است. قرار گرفتن خانه فکری در ارتقاع پنج متری از سطح زمین، وجود راه روها، بادگیرها با معماری ویژه از دلایل تهویه و خنکی هوای داخل این خانه است. خانه فکری با ۳۴۰۰ متر مربع مساحت و زیربنای ۱۲۰۰ متر مربع در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. این خانه به تازگی مرمت شده تا به موزه مردم‌شناسی تبدیل شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید