در خانه همه ما ایرانیان یک ظرف قرص پیدا می شود که در آن بسیاری از بسته های قرص قراردارد که از تاریخشان مدت ها گذشته است.

با داروهای تاریخ مصرف گذشته چه کنیم؟

به گزارش سلام نو، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو از اجرای طرح امحاء استاندارد داروها در پایان سال جاری خبر داد و گفت: پایلوت این طرح در سال گذشته انجام شد و امیدواریم بتوانیم این برنامه را در اسفند ماه امسال مجددا اجرا کنیم تا مردم داروهای مازادشان را جمع‌اوری کرده و به داروخانه‌های منتخب تحویل دهند.

دکتر نوشین محمدحسینی ، درباره نحوه امحاء داروهای بدون مصرف یا تاریخ مصرف گذشته، گفت: طرحی در زمینه تحویل داروهای بدون مصرف یا تاریخ‌مصرف گذشته به داروخانه‌ها داشتیم که از سوی ۱۰۰ داروخانه‌ منتخب در شهر تهران و به صورت پایلوت انجام شد. البته داروخانه‌ها به نحوی انتخاب شده بودند که از نظر جغرافیایی تمام تهران را پوشش دهند. با اجرای این طرح، حجم بسیار زیادی دارو جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب علاوه بر اینکه از ورود این داروها به طبیعت جلوگیری شد، این داروها به شرکت‌هایی که آن‌ها را بی‌خطر کرده و با روش صحیح امحاء می‌کنند، ارسال و به صورت رایگان این اقدامات انجام شد و از همه دست اندرکاران آن تشکر می‌کنیم.

روش‌های صحیح معدوم کردن داروهای تاریخ گذشته/ داروها را بدون خرد کردن از  بسته بندی خارج

وی افزود: نتایج پایلوت این طرح آماده انتشار است، اما باید توجه کرد که کشوری شدن آن نیازمند همراهی افراد بسیاری است. در پایلوت این طرح، شرکت‌ها تقبل کرده بودند که تا پنج تن زباله دارویی را به صورت رایگان بی‌خطرسازی کنند، اما ادامه این کار مستلزم پرداخت هزینه امحاء و حمل و نقل است. باید توجه کرد که شرکت‌های امحاءکننده در سه شهر قزوین، ساوه و اصفهان قرار دارند که زباله‌های دارویی باید به آنجا حمل و امحاء شوند. طبیعتا این اقدام هزینه‌های بزرگی را می‌طلبد که باید از کمک خیرین و دوستداران محیط زیست استفاده کنیم.

محمدحسینی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم این برنامه را در اسفند ماه امسال مجددا اجرا کنیم تا در زمانی که مردم در حال خانه‌تکانی هستند، داروهایشان را هم جمع‌آوری کرده و به داروخانه‌های منتخب تحویل دهند. بر این اساس ما از طریق داروخانه‌های منتخبی که اعلام می‌کنیم، داروهای بدون مصرف و تاریخ مصرف گذشته را جمع‌آوری کرده و به صورت درست امحاء کنیم. بنابراین مردم فعلا داروهایشان را نگه دارند تا مجددا داروخانه‌های منتخب را اعلام کنیم. در عین حال مردم داروهایشان را در دو بخش مایع و جامد جداسازی کنند تا نشت و شکستگی اتفاق نیفتد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید