۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 55402034

ژائو هشدار داد: ایجاد اختلاف ایدئولوژیک در همکاری‌های اقتصادی و تجاری و ترسیم خطوط مبتنی بر ارزش‌ها به منافع مشترک جامعه بین‌المللی خدمت نمی‌کند و فقط نتیجه معکوس خواهد داشت.

هشدار جدی چین به ناتو
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری در پکن گفت: «ناتو به عنوان یک سازمان منطقه‌ای باید در پارامترهای جغرافیایی خود باقی بماند و تلاشی برای تحمیل قوانینی که مناسب خودش است یا اعمال فشار یا حتی عبور از مرز انجام ندهد.»

او ناتو را به افزایش "مداخله در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های مدنی از جمله تغییرات آب و هوا، زیرساخت‌ها، نوآوری‌های فناوری، زنجیره‌های تامین، سلامت و انرژی" متهم کرد.

این مقام چینی افزود: ناتو بند دفاع جمعی خود را به حوزه‌های فضای سایبری و فضای ماورای جو گسترش داده است که باید توسط سازمان ملل و نهادهای تخصصی بین‌المللی رسیدگی شود.

سخنان ژائو پاسخی بود به اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در شصت و هشتمین نشست سالانه مجمع پارلمانی ناتو (NPA) در اسپانیا در روز دوشنبه. او گفته بود: متحدان (ناتو) اکنون در حال تنوع بخشیدن به منابع خود هستند... این برای امنیت ما خوب است... اما ما باید مراقب باشیم که وابستگی‌های جدید ایجاد نکنیم؛ مهم‌تر از همه در مورد چین.

استولتنبرگ با اشاره به مفهوم استراتژیک جدید ائتلاف نظامی که در نشست سران ناتو در مادرید در اوایل ماه ژوئن امسال رونمایی شد، گفت: «تاب آوری، حفاظت از جوامع، زیرساخت‌های ما، اکنون در دستور کار ناتو است.

او گفت: در مفهوم راهبردی کنونی، چالش‌هایی که چین برای امنیت، ارزش‌ها و منافع ما ایجاد می‌کند، بررسی می‌شود. و بخشی از آن نیز آگاهی از نحوه نزدیک‌تر شدن چین و همچنین تلاش برای کنترل بخش‌های حیاتی جوامع ما است.» با این حال، ژائو گفت که توسعه زنجیره تامین صنعتی جهانی "نتیجه قانون بازار و انتخاب مشاغل است. در سال‌های اخیر، چین در زمینه‌های مرتبط با شرکت‌ها و کشورها در مناطق مختلف، از جمله کشورهای ناتو، همکاری سالم و مساوی داشته است که به نفع مردم هر دو طرف بوده است.

ژائو هشدار داد: ایجاد اختلاف ایدئولوژیک در همکاری‌های اقتصادی و تجاری و ترسیم خطوط مبتنی بر ارزش‌ها به منافع مشترک جامعه بین‌المللی خدمت نمی‌کند و فقط نتیجه معکوس خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید