همچنین دوش واژن باعث حساسیت و تحریک واژن می شود. برای شستن واژن بهتر است به جای دوش، از آب گرم و یک شوینده ملایم بدون عطر استفاده کنید. البته این شوینده ها خارجی هستند و نباید در واژن استفاده شوند.

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که دوش واژن چیست؟ دوش واژینل ترکیبی از آب و سرکه (دوش واژینال با سرکه) یا (دوش واژینال با جوش شیرین) است که در داروخانه ها به فروش می رسد. خانم ها از این محصول برای تمیز کردن محیط واژن استفاده می کنند. اما کلینیک خانه زنان ایران در این مقاله به مضرات استفاده از دوش واژینال می پردازد. 

کاربرد دوش واژینال

خانم ها از دوش واژینال برای اهداف مختلفی استفاده می کنند. این دوش ها معمولا برای از بین بردن بوی واژن استفاده می شوند. موارد زیر کاربردهای رایج دوش واژینال است:
استفاده از دوش واژینال بعد از قاعدگی برای از بین بردن ترشحات واژن
استفاده از دوش برای جلوگیری از بارداری
پیشگیری از بیماری های مقاربتی

اگرچه زنان بر این باورند که دوش واژینال از بیماری‌های قارچی یا سایر عفونت‌ها پیشگیری می‌کند، اما این تصورات درست نیست و مضرات استفاده از آن بیشتر از فواید آن است.

برای از بین رفتن بوی بد واژن خود به کلینیک خانه زنان ایران مراجعه کنید

مضرات دوش واژینال

استفاده از دوش واژینال اگرچه وسیله خوبی برای سلامتی است اما مشکلات زیادی را برای خانم ها ایجاد می کند. عوارض دوش عبارتند از:
تشدید مشکلات عفونت
به طور طبیعی باکتری های مفید و مضر در واژن در تعادل زندگی می کنند. تعداد این باکتری ها تحت تأثیر اسیدیته (PH) واژن است. دوش واژینال تعادل PH را مختل می کند و باکتری های مفید را کاهش می دهد و باعث عفونت های زیر می شود:

عفونت های دهانه رحم: برخی از عفونت ها در حین رابطه جنسی به زنان منتقل می شود. زنانی که از دوش واژینال استفاده می کنند بیشتر از سایر زنان در معرض این عفونت ها در دهانه رحم قرار دارند.

عفونت های باکتریایی و قارچی واژن: این یکی از شایع ترین عوارض استفاده از دوش واژینال است. زنانی که از دوش واژینال برای درمان عفونت های واژن استفاده می کنند، 5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های باکتریایی و قارچی واژن هستند و عفونت را در سراسر دستگاه تناسلی پخش می کنند.

برای از بین رفتن بوی بد واژن خود به کلینیک خانه زنان ایران مراجعه کنید

عفونت های مقابرتی: اختلال در فلور طبیعی واژن (تعادل در تعداد باکتری های مفید و مضر واژن) به دلیل استفاده از دوش واژن می تواند احتمال انتقال بیماری های مقاربتی به زنان را افزایش دهدبه یاد داشته باشید که بیماری های مقاربتی و سایر بیماری های مقاربتی قابل پیشگیری نیستند. بلکه باعث تشدید بیماری و افزایش احتمال شیوع آن می شود. لیزر درمانی عفونت های واژن ممکن است تنها درمان نهایی برای این دسته از زنان باشد.

مشکلات بارداری
زنانی که به طور منظم از دوش واژینال استفاده می‌کنند، از بارداری جلوگیری می کنند، بیشتر از سایر زنان در دوران بارداری با مشکلات زیر مواجه می شوند.

  • زایمان زودرس
  • مشکلات بارداری
  • ناباروری
  • احتمال حاملگی خارج از رحم را تا 76 درصد افزایش می دهد که دلیل آن آسیب ضایعات از طریق دوش است.
  • سقط جنین

همچنین دوش واژن باعث حساسیت و تحریک واژن می شود. برای شستن واژن بهتر است به جای دوش، از آب گرم و یک شوینده ملایم بدون عطر استفاده کنید. البته این شوینده ها خارجی هستند و نباید در واژن استفاده شوند.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشیم، اما اگر سوال یا ابهامی در این مورد دارید، می‌توانید به کلینیک خانه زنان ایران مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید