رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شایعه کمبود بودجه برای نگهداری "پیروز" توضیحاتی ارائه کرد.

ماجرای کمبود بودجه برای نگهداری "پیروز" چیست؟
به گزارش سلام نو نقل از تسنیم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شایعه کمبود بودجه برای نگهداری "پیروز" گفت: این موضوع شایعه است و شدیداً آن را تکذیب می‌کنم.

علی سلاجقه امروز در حاشیه سومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست ضمن تشکر از حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و اصحاب رسانه در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اظهار کرد: ارتباط تنگاتنگی میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان انرژی اتمی وجود دارد.

وی ادامه داد: انرژی اتمی به عنوان یک انرژی پاک نقش مهمی در ارتقای استانداردهای محیط زیستی دارد و با توجه به بحث تحریم‌های هسته‌ای باید تنوع سوختی داشته باشیم. در کشوری همچون ایران که از نعمت سوخت‌های فسیلی برخوردار است محدود کردن این سوخت معنا ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در همکاری دو سازمان گام‌های خوبی درجهت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کربن صفر، حفاظت از آب و خاک و حل مشکل پسماند برداشته شده است. در نشستی هم که هفته گذشته با حضور استاندار گیلان برگزار شد راه‌های خوبی در بحث معضل شیرابه‌های استان به کمک فناوری‌های سازمان انرژی اتمی مطرح شد.

وی ادامه داد: همانطور که در برنامه ششم توسعه آمده است، باید برای تامین 30 درصد انرژی برق کشور از انرژی پاک استفاده کنیم و در این راستا استفاده از پتانسیل سازمان انرژی اتمی نکته قابل توجهی است.

سلاجقه در خصوص شایعه کمبود بودجه برای نگهداری پیروز گفت: این موضوع شایعه است و شدیدا آن را تکذیب می کنم. پیروز یک دستاورد علمی ارزشمند است.

محمد اسلامی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست وظیفه فردی و اجتماعی همه سازمان‌ها است و ما باید به‌صورت یکپارچه محیط زیست را حمایت کنیم گفت: تولیدات محصولات و بهره‌بردای‌ها باید به سمتی رود که بیش از این به محیط زیست فشار وارد نشود. جهان امروزه به این سمت رفته است که تا سال 2050 به کربن صفر برسد و ما نیز باید در کشور کاهش کربن را داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: سازمان انرژی اتمی هم فناوری‌ها و تولیدات خود را به بخش تولید انرژی برق با انرژی پاک هدایت کرده است. موضوع برق و سوخت ارزان از اولویت‌های ما است و این مهم از طریق توسعه نیروگاه‌های اتمی ممکن می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر ما در کشور نیروگاه‌های اتمی 1000 مگاواتی داریم و در همین دوره هفت ساله که این نیروگاه راه‌اندازی شده است حدودا 52 میلیارد کیلووات برق به شبکه برق رسانی کشور عرضه کرده و از این طریق در مصرف بیش از 7 میلیون بشکه نفت صرفه جویی شده است.

اسلامی ادامه داد: این نیروگاه در هفت سال فعالیت خود بیش از سه برابر هزینه‌ای که برای راه‌اندازی آن سرمایه گذاری شده، به اقتصاد کشور کمک کرده است که این موضوع نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاری در نیروگاه های اتمی توجیه اقتصادی دارد.

وی افزود: سهم انرژی اتمی از تامین برق کشور باید به 20 درصد برسد و این مهم تیازمند سرمایه گذاری است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه استفاده از فناوری هسته‌ای برای کمک به محیط زیست در حوزه‌های آب، خاک و به‌ویژه پساب‌ها در دستور کار قرار دارد گفت: در بخش شیرابه‌ها به تازگی طرحی به‌صورت پایلوت اجرا شده و امیدواریم که به کمک سازمان محیط زیست بتوانیم این طرح را در خصوص شیرابه‌های سایر مناطق کشور نیز فعال کنیم.

اسلامی درپایان تصریح کرد: نتیجه گسترش این طرح خداحافظی با معضل شیرابه در کشور است‌. در بحث مازوت و سولفورزدایی از آن نیز در تلاش هستیم که این امر را با کمک وزارت نفت عملی کنیم و در آینده صدد حل مشکل مازوت سوزی در نیروگاه‌های کشور باشیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید