زاهدان یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل سیستان و بلوچستان جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این حسینیه یزدی‌ها می‌باشد.

سفری مجازی به حسینیه یزدی‌های زاهدان

سلام نو-سرویس گردشگری:حسینیه یزدی‌ها در سال ۱۳۱۲ هجری قمری توسط سه تن از معماران یزدی در زاهدان احداث شد. این حسینیه اولین و قدیمی‌ترین حسینیه در زاهدان به‌شمار می‌رود و در ایام سال به مناسبت‌های گوناگون مراسمات ویژه‌ای در آن برگزار می‌شود. برخی از بخش‌های حسینیه شامل یک صحن بزرگ برای عزاداری، آشپزخانه، سردخانه و یک حیاط بزرگ برای نخل گردانی می‌شود.

سفری مجازی به حسینیه یزدی‌ها واقع در زاهدان

معرفی حسینیه یزدی ها

حسینیه‌ی یزدی‌های زاهدان در سال ۱۳۱۲ هجری قمری ساخته شده و در ساخت آن سه معمار اهل یزد مشارکت داشتند. به همین دلیل این حسینیه به حسینیه‌ی یزدی‌ها معروف شد. گویا یزدی‌ها جزو اولین مهاجرانی بودند که به زاهدان مهاجرت کرده‌اند. گفته می‌شود که اولین حسینیه‌ای که در زاهدان ساخته شده است همین حسینیه بوده و به همین دلیل قدیمی‌ترین حسینه‌ی زاهدان نیز هست.موقوفه حسینیه یزدیها در خیابان شریعتی زاهدان، روبروی اداره پست قرار دارد و هر ساله در ایام محرم پذیرای هزاران نفر از عزاداران به ویژه در روز تاسوعا و عاشورا و شام غریبان می باشد.حسینیه یزدیها از روز اول محرم با برپایی مجالس سخنرانی و عزاداری و از روز پنجم محرم با دسته روی در خیابان ها، حال و هوای شهر را محرمی و حسینی می کند و نقطه اوج این عزاداری ها در روز تاسوعا و عاشورا و شام غربیان در این حسینیه نمایان می شود و مردم زاهدان با علاقه وافری که به این موقوفه قدیمی دارند، هرساله از پیر و جوان و زن و مرد با مراجعه به حسینیه یزدیهای زاهدان به عزاداری و گریستن برای امام حسین (ع) می پردازند.

هنر معماری حسینیه یزدی ها

این حسینیه شامل صحن بزرگی برای برپایی مراسم عزاداری است. همچنین در آن آشپزخانه و سردخانه نیز قرار دارد. حیاط بسیار بزرگی هم دارد که برای مراسم نخل‌گردانی در محرم از آن استفاده می‌شود. هزینه‌های این مراسم توسط خیرین و از محل‌های درآمدی این حسینیه تامین می‌شود. در این حسینیه نام‌های الهی بر روی کاشی‌های آبی با پس‌زمینه‌ی کرم کار شده است که زیبایی خاصی به آن بخشیده. در ضمن این مکان که برای مردم زاهدان اهمیت ویژه‌ای دارد در بافت تاریخی و قدیمی زاهدان قرار دارد.

سفری مجازی به حسینیه یزدی‌ها واقع در زاهدان

کی بروم؟

بهترین زمان برای بازدید از این حسینیه ماه محرم و زمانی است که مردم برای عزاداری از این حسینیه استفاده می‌کنند و این حسینیه در زنده‌ترین حالت خود قرار دارد. اما در روزهای دیگر سال که حسینیه خلوت هست هم می‌توانید برای دیدن فضای درونی آن و کمی خلوت کردن از آن دیدن کنید. مطمئنا زیبایی آن برای شما نیز جذاب خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید