سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان کاروانسرای نصرت‌آباد می‌باشد.

نصرت‌آباد؛ کاروانسرایی بی‌نظیر در دل زاهدان

سلام نو - سرویس گردشگری: کاروانسرای نصرت‌آباد با قدمتی که به دوره صفوی بازمی‌گردد، از جاهای دیدنی زاهدان است و حدود چهار کیلومتری شمال غرب نصرت‌آباد قرار دارد. مصالح اصلی به‌کار رفته در بنا شامل خشت و گل می‌شود و تزئینات آن غالبا ساده و مختصر هستند. کاروانسرا دارای ۶۰ حجره است و در هر ضلع مجموعا ۱۵ اتاق و ۲۳ طاق‌نما قرار گرفته‌اند. این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲، با شماره ثبت ۹۵۵۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نصرت‌آباد؛ کاروانسرایی بی‌نظیر در دل زاهدان

ویژگی‌های بنا

کاروانسرای نصرت آباد زاهدان در جاده زاهدان به شهر بم در نزدیکی شهرستان نصرت آباد در دامنه جنوبی یکی از کوه های کویر لوت واقع شده است. این بنا براساس نظر کارشناسان مربوط به دوره صفوی می باشد که مهم ترین ویژگی آن قرینه سازی بنا و چهار ایوانی بودن آن است.

نصرت‌آباد؛ کاروانسرایی بی‌نظیر در دل زاهدان

معماری بنا

مصالحی که برای ساخت کاروانسرای نصرت آباد زاهدان استفاده کرده اند، خشت و گل است؛ ضمن اینکه تزئینات بنا ساده و مختصر می باشد. یک حصار گرداگرد کاروانسرا به ارتفاع ۵/۷ متر و عرض ۵/۱ متر را احاطه کرده است. این کاروانسرا دارای هفت برج مدور دیدبانی می باشد که چهار برج در راس اضلاع اصلی بنا و یک برج در بین دو برج اضلاع شمال شرقی و غربی کاروانسرای نصرت آباد زاهدان وجود دارد.ساختار تمام برج ها مدور می باشد که قطر آنها بین ۹ تا ۱۰ متر است.

نحوه دسترسی

آدرس :استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، ۴ کیلومتری شمال‌ غرب نصرت آباد

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید