۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 55400974

سیاوش سلیمی رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی، از افزایش برابری هزینه‌های تولید شیرخشک خبر داد و گفت: ماهانه ۱۰ هزار تن شیرخشک مازاد در کشور تولید می شود.

دپوی ۲۲ هزار تن شیرخشک در کشور!

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی، گفت: با توجه به مازاد تولید شیرخشک بر نیاز کشور، ۲۲ هزار تن محصول در واحدهای تولیدی دپو شده است.

«سیاوش سلیمی» در این خصوص، اظهار داشت: با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و ثبات قیمت شیرخام در کشور ناشی از سیاست‌های دستوری، زیان واحدهای تولیدی افزایش یافته است. در حالی که قیمت شیرخام باید برمبنای مکانیزم عرضه و تقاضا باشد تا این مشکل بوجود نیاید.

به گفته او، در شرایط کنونی که واحدهای تولیدی بدلیل افت قیمت‌های جهانی متحمل زیان شدند، دولت باید اقدام به خرید تضمینی شیرخام کند و مابه التفاوت را به واحدهای تولیدی بدهد. در غیراین صورت تولید صرفه اقتصادی ندارد.

سلیمی می‌گوید: بنابر آمار ماهانه بیش از ۱۵ هزارتن شیرخشک در داخل تولید می‌شود، در حالی که مصرف داخل حدود ۵ هزارتن است. براین اساس ۲۲ هزارتن شیرخشک در واحدهای تولیدی دپو شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: بنابر آمار ۵ ماهه گمرک حدود ۴۰ هزار تن شیرخشک صادر شده است، در حالیکه سالانه حداقل ۱۲۰ هزار تن شیرخشک باید صادر شود.

بنابر آمار اعلامی انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی، هم اکنون قیمت جهانی شیرخشک ۲.۹ دلار و چربی ۴.۸ دلار است که بدلیل بالا بودن هزینه‌ها، تولیدکنندگان داخل متحمل زیان هستند چرا که ۹۵ درصد قیمت تمام شده شیرخشک مربوط به شیرخام است.

افزایش هزینه‌های تولید شیرخشک

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد، گفت: طبق قانونی که در مجلس تصویب شده است باید مالیات بر ارزش افزوده شیرخشک کاهش پیدا کند؛ این قانون باید به گمرک ابلاغ شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد می‌گوید قانونی در مجلس تصویب شده است که بر اساس آن باید مالیات ارزش افزوده کالای شیرخشک نوزاد و حقوق گمرکی آن کاهش یابد، ولی هنوز این قانون به دولت ابلاغ نشده است. اگر این قانون سریعا به گمرک ابلاغ نشود، واردکنندگان ممکن است مشمول ماده ۷ گمرک شوند.

هانی تحویل‌زاده با بیان اینکه دولت مبنای محاسبه حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده ماده اولیه شیرخشک نوزاد را از ارز دولتی به نیمایی تغییر داده است، گفت: این تغییر ارز منجر به افزایش هزینه‌های تولید تا ۷ برابر شده است.

وی ادامه داد: قانونی در مجلس تصویب شده، ولی هنوز به دولت ابلاغ نشده است. قانونی که می‌گوید باید مالیات ارزش افزوده این کالا از ۹درصد به یک‌درصد و حقوق گمرکی از ۴درصد به یک‌درصد تغییر کند که از لحاظ هزینه برای تولیدکنندگان مانند سابق می‌شود. هنوز نمی‌دانیم چرا مجلس در ابلاغ این قانون به دولت تعلل می‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد اضافه کرد: تولیدکنندگان توانایی پرداخت این هزینه و اختلاف قیمت را ندارند. اگر این شیرخشک‌ها نیز ترخیص نشود با کمبود آن در بازار مواجه خواهیم شد.

تحویل‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر کالایی در گمرک نمانده اما گمرک به ما نامه زده است که اگر این پرداخت صورت نگیرد، مشمول ماده ۷ گمرک خواهیم شد و عملا امکان واردات را از دست خواهیم داد.

وی عنوان کرد: باید این قانون سریع‌تر به گمرک ابلاغ شود تا بتوانیم ماده اولیه وارد کنیم یا اینکه دولت قیمت شیرخشک نوزاد را اصلاح کند تا بتوانیم این مابه‌التفاوت را بپردازیم. براساس ماده ۷ قانون گمرک کالای موجود در گمرک، وثیقه پرداخت کلیه وجوه متعلقه به آن کالا و سایر بدهی‌های قطعی صاحب کالا بابت وجوهی است که وصول آن به موجب قانون بر عهده گمرک است. گمرک قبل از دریافت یا تامین وجوه مذکور نمی‌تواند اجازه تحویل یا ترخیص کالا را بدهد.

تعهد ارزی صادرکنندگان شیرخشک صنعتی موقتا برداشته شد

بنابر اعلام سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به دلیل کاهش قیمت جهانی شیرخشک، برای ادامه حیات صنایع مربوطه و حفظ و توسعه بازارهای صادراتی موقتا تعهد ارزی صادرکنندگان شیرخشک صنعتی برداشته شد.

«محسن شیراوند» سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از رفع تعهد ارزی صادر کنندگان شیرخشک صنعتی و همچنین کاهش تعهد ارزی پرتقال و نارنگی و سیب درختی به ۵۰ درصد خبر داد و گفت: این مهم، در راستای حمایت، توسعه تولید و صادرات محصولات کشاورزی انجام شده است.

به گفته وی، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان شیرخشک صنعتی، صفر درصد و رفع تعهد ارزی صادرکنندگان پرتقال و نارنگی و سیب درختی به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

براساس اعلام وزارت جهادکشاورزی شیراوند درباره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان شیرخشک گفت: شاهد کاهش قیمت جهانی شیرخشک بودیم و این مساله سبب شد که تولید و صادرات این محصول با چالش مواجه شود؛ پس برای ادامه حیات این صنایع و حفظ و توسعه بازارهای صادراتی که پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها ایجاد شده بود، موقتا تعهد ارزی صادرکنندگان شیرخشک صنعتی برداشته شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید