به گفته سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، کمبودهای دارویی در کشور در حال کاهش است و تا زمان رسیدن به وضعیت پایدار افزایش تولید و واردات ادامه دارد.

آخرین وضعیت کمبودهای دارویی / تامین آنتی‌بیوتیک و انسولین به کجا رسید؟

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، رئیس و مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درخصوص وضعیت کمبود بعضی اقلام دارویی در کشور ازجمله آنتی‌بیوتیک و انسولین قلمی توضیح دادند.

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با تشکیل ستاد رصد تأمین دارو و فعالیت شبانه روزی این ستاد، کمبودهای دارویی بررسی شدند که بخشی از این کمبودها که تعداد آنها کم است، سراسری بوده و نیاز به زمان بیشتری دارد اما کمبود برخی داروها، مقطعی بود که با جابجایی موجودی بین استان‌ها، مشکل برطرف می‌شود.

وی اظهار داشت: بخشی از کمبودهای دارویی مربوط به آنتی بیوتیک ها خوراکی بوده که با افزایش تولید و واردات محموله‌ها، این کمبودها رفع می‌شود.

محمدی افزود: در مورد برخی داروهای حمایتی مانند استامینوفن، بروفن، شربت دیفن هیدرامین و آنتی هیستامین‌ها، کمبودها در حدی نیست که نیاز به واردات این اقلام دارویی باشد و با افزایش ظرفیت تولید، وضعیت سامان می‌یابد. در بسیاری از استان‌ها مشکل کمبود این داروها برطرف شده و در برخی از استان‌ها که دسترسی آنها به دارو کمتر بوده و یا شرکت‌های پخش سراسری به آن مناطق دسترسی نداشته‌اند نیز از طریق جابجایی بین ذخیره‌های دارویی، مشکل برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه کمبودهای دارویی در حال کاهش است، گفت: برای پایداری و ثبات در بازار دارویی کشور، به چند هفته زمان نیاز است تا با تأمین به موقع شرکت‌های تولید کننده، واردات و کمک به اصلاح مصرف دارو، مشکلات کمبود دارویی به حداقل برسد.

محمدی از تأمین پایدار دارو به عنوان یکی از مهمترین وظایف سازمان غذا و دارو یاد کرد و افزود: تا زمان رسیدن به وضعیت پایدار و رفع کمبودهای دارویی، علاوه بر تقویت ظرفیت تولید داخلی، واردات نیز ادامه پیدا می‌کند. خوشبختانه ظرفیت تولید داخلی نیز افزایش یافته به گونه‌ای که برخی شرکت‌ها، خطوط دیگر تولید دارو را در مسیر تولید آنتی بیوتیک به کار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌کنیم که ظرف روزها و هفته‌های آینده، با افزایش ظرفیت تولید و توزیع منظم و مرتب، مشکل کمبود آنتی بیوتیک به طور کامل برطرف شود. در حال حاضر اولویت توزیع سرم با مراکز درمانی است و در صورت تأمین نیاز مراکز درمانی، مشکل توزیع محدود سرم در داروخانه هم برطرف می‌شود.

آخرین وضعیت تامین آنتی‌بیوتیک و انسولین

همچنین، محمد پیکانپور مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: با وجود اینکه تولید داخل برخی از انواع انسولین‌های قلمی در کشور موجود و طبق برنامه در حال افزایش است، لیکن جهت تأمین کامل نیاز بیماران، داروهای برند نیز به طور مستمر وارد می‌شود.

وی اظهار کرد: در زمینه انسولین به خاطر حساسیت‌هایی که وجود دارد در بیماران مختلف دیابتی با توجه به مصارف مختلف و بر اساس تجویز پزشک نیاز به برندهای متفاوتی در بازار هست.

پیکانپور افزود: انسولین قلمی تولید داخل در بازار موجود و طبق برنامه در حال افزایش است، اما با توجه به سیاست‌های سازمان غذا و دارو، واردات و تأمین برخی برندهای انسولین برای پوشش کامل نیاز بیماران، در کنار تولیدات داخلی نیز صورت می‌گیرد.

به گفته وی، مشکلی در تأمین انسولین چه در بخش تولید و چه در واردات وجود ندارد و پیش‌بینی‌های لازم نیز برای تولید و واردات در زمان مقرر این محصولات انجام شده تا نیاز بیماران دیابتی تأمین شود.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو در مورد انسولین قلمی لانتوس نیز افزود: انواع انسولین‌های گلارژین که ژنریک انسولین لانتوس هستند به وفور در کشور یافت می‌شود، اما برخی از بیماران تمایل به استفاده از برندهای وارداتی آن را دارند که بخشی از این محصول در حال توزیع و بخشی نیز در حال ورود به کشور است.

وی گفت: خط قرمز سازمان غذا و دارو و دولت، افزایش پرداختی از جیب مردم است؛ در مورد هیچ دارویی به خصوص داروهای بیماران دیابتی نسبت به قبل افزایش قیمت برای بیمارانی که از مسیر نسخه الکترونیک داروی خود را تهیه می‌کنند، نداریم و بیمه‌ها در اجرای طرح دارویاری، مابه‌التفاوت نرخ دارو را پوشش می‌دهند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید