ایران بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از بناهای تاریخی و زیبای ایران مسجد شاه ولی تفت می‌باشد که در تفت واقع شده است و گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است.

شاه ولی؛ زیباترین مسجد یزد در تفت

سلام نو - سرویس گردشگری: مسجد شاه ولی تفت که به آن مسجد امام نیز می‌گویند، بخشی از مجموعه شاه ولی محسوب می‌شود و در میدان مرکزی شهر قرار دارد. برخی از قسمت‌های مسجد شامل تابستان‌خانه با ایوان و گنبد، گرمخانه و ماذنه می‌شود. در چوبی ظریف و کنده‌کاری شده، کتیبه کاشی معرق به خط نسخ در اطراف در، شبکه گچبری ظریف، نورگیر بالای محراب و سنگ مرمر نصب شده در محراب تعدادی از تزیینات مسجد هستند. با قدمتی که به قرن هشتم هجری قمری بازمی‌گردد، مسجد شاه ولی در سال ۱۳۴۶، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه از جاهای دیدنی تفت محسوب می‌شود.

شاه ولی؛ زیباترین مسجد یزد در تفت

معماری مسجد جامع

معماری این بنا به سبک آذری و اصفهانی و در مصالح آن از خشت و آجر استفاده شده است. تزئینات به کار رفته در آن شامل کاشی کاری های قدیمی و بسیار زیبا می شود. از میان بخش های آن می توان به گرمخانه‌ ای در ضلع غربی با طاق و تویزه آجری کاربندی شده و یک شبستان زمستانی و تابستانی با ایوان‌ اشاره کرد. سردرب آن دارای یک درب بزرگ آهنی است که کاشی های رنگین دور تا دور آن را فرا گرفته اند. در دو سمت این سردر می توان پنجره های مشبکی را مشاهده کرد که دارای دربی چوبی و خراطی شده هستند. این مسجد محرابی ساده دارد که کتیبه ای سنگی مربوط به سال ۸۷۳ آن را پوشیده است که آیاتی قرآنی بر روی آن حکاکی کرده اند. چند نقش و نگار تزئینی در وسط محراب، سه کتیبه سنگی و پنجره مشبک کاشی کاری شده هم در بالای آن وجود دارد. همچنین منبری چوبی نیز در کنار این محراب با نقش ستاره داوود خود نمایی می کند. گنبد این بنا به صورت دو پوسته است و کاربندی های بسیار زیبا دارد.

شاه ولی؛ زیباترین مسجد یزد در تفت

نحوه دسترسی به مسجد جامع

برای اینکه بتوانید از نزدیک این مکان را شاهده کنید باید به شهر تفت سفر کنید. برای رسیدن به شهر تفت می توانید بلیط اتوبوس تفت را به صورت آنلاین تهیه کنید و خود را به این برسانید و سپس از آنجا راهی میدان امام خمینی یا شاه ولی شهر شوید. کلیه وسایل نقلیه عمومی شما را به این محل می رسانند.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید