روزنامه هم‌میهن در گزارشی از افزایش تقاضای مهاجرت برای پناهندگی خبر می دهد و عنوان می کند که فروشندگان چمدان در خیابان منوچهری می گویند که مشتریان‌شان از مسافر به مهاجر تغییر کرده‌اند.

بازار فروش چمدان در ایران داغ شد!

به گزارش سلام نو، روزنامه هم میهن نوشت:

* بررسی میدانی از بازار چمدان‌فروشی و دفاتر مهاجرتی نشان می‌دهد، تقاضای مهاجرت برای پناهندگی بالا رفته است.

* پیش از این مدیر رصدخانه مهاجرت ایران به هم‌میهن گفته بود، به‌طور میانگین سالانه تا ۷۰هزار نفر از کشور خارج می‌شوند که ۵۰درصد از آنها پناهجو هستند، از این تعداد ۱۵ تا ۲۰هزار نفر دانشجو و مابقی هم با ویزای کاری و اقتصادی از کشور خارج می‌شوند.

* رصدخانه مهاجرت ایران سه هفته دیگر، آمار جدیدی از مهاجرت در شش‌ماه اول امسال منتشر خواهد کرد. آمارهای منتشرشده درباره میزان ثبت‌نام در لاتاری (گرین‌کارت آمریکا) هم نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ که اطلاعات ثبت‌نامی آن در دست است، بیشترین تقاضا برای ثبت‌نام در این بخت‌آزمایی مهاجرتی مربوط به سال ۲۰۲۰ است.

* «مریم»، ۴۲ساله است و بیش از ۱۵سال برای مهاجرت اقدام کرده. او هم نزدیک به ۱۲سال است که لاتاری ثبت‌نام می‌کند تا شاید از این طریق موفق به مهاجرت شود. او کارشناسی ارشد ارتباطات است و برای تحصیل در مقطع دکترا اقدام کرده. او نمی‌خواهد از طریق پناهندگی برای مهاجرت اقدام کند، از نظر مالی هم توانایی مهاجرت از راه سرمایه‌گذاری ندارد و تنها راه برای خروج از کشور، تحصیلی است: «برای مهاجرت تحصیلی باید بین ۱۵۰۰ تا ۴هزار یورو هزینه کرد اما مثلا برای پناهندگی در کشور فنلاند نیاز به ۱۱ هزار یورو دارد.»

* اغلب فروشندگان چمدان در خیابان منوچهری تایید می‌کنند که مشتریان‌شان از مسافر به مهاجر تغییر کرده‌اند: «وقتی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد، یک مدت میزان مهاجرت‌ها کم شد، آن موقع خیلی‌ها کار مهاجرت‌شان در جریان بود که متوقف شد. بعد از ترامپ، همان افراد به تدریج در حال مهاجرت‌اند.» یکی از مغازه‌داران که بیش از ۲۰سال است در منوچهری چمدان می‌فروشند می‌گوید:« با وضعیت فعلی دلار، مردم خیلی کمتر می‌توانند برای تفریح، سفر کنند، اغلب که مراجعه می‌کنند قصد مهاجرت دارند، از بین حرف‌ها و سایز چمدانی که انتخاب می‌کنند متوجه می‌شویم قصد مهاجرت دارند یا برای سفر تفریحی می‌روند.»

شکل گیری موج جدیدی از مهاجرت در کشور

* شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس است و می‌گوید در سال‌های اخیر، میزان مهاجران فکری بسیار بیشتر شده است؛ افرادی که از وضعیت زندگی شخصی و شرایط اجتماعی‌، ناراضی‌اند و همواره منتظر فرصتی‌اند تا از کشور خارج شوند. او هم تایید می‌کند که در سال‌های اخیر موج جدیدی از مهاجرت شکل گرفته و به هم‌میهن می‌گوید: «در گذشته مهاجرت تحصیلکرده‌ها به دلیل عواملی که به جاذبه کشور مقصد مربوط می‌شود، بالا بود. مثلا افراد برای تحصیل یا بورس و پذیرش در دانشگاه‌های مهم، اقدام به مهاجرت می‌کردند و دنبال خودشکوفایی بودند. حالا اما یکسری از مهاجرت‌ها شکل گرفته که بیشتر به دلیل عوامل کشور مبدأ مربوط می‌شود. برای مثال مهاجرت از روستا به شهر به این صورت است. افراد در مبدأ، شغل مناسبی ندارند، امنیت بهداشتی ندارند و... بنابراین اقدام به مهاجرت می‌کنند. ما در جامعه‌شناسی به این نوع مهاجرت‌های بدون برنامه از چاله به چاه افتادن می‌گوییم.»

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید