رهبران دو کشور آمریکا و چین در خصوص ترمیم روابط چین و آمریکا و مسائل امنیتی و تجاری گفتگو کردند.

جزئیات دیدار جو بایدن با رئیس جمهور چین

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شی‌جین‌پینگ، رهبر چین و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امروز، ۲۳ آبان برای گفت‌وگوهایی که مدت‌هاست انتظار می‌روند، دیدار کردند. این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که روابط بین دو کشور در پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر قرار دارد و با اختلاف نظر بر سر بسیاری از مسائل از تایوان گرفته تا تجارت خدشه‌دار شده است.

این دو که امروز اولین گفتگو حضوری خود را از زمان ریاست جمهوری بایدن داشتند، در جزیره بالی اندونزی پیش از اجلاس گروه ۲۰ (G۲۰) در روز سه‌شنبه ملاقات کردند. دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی‌جین‌پینگ، رهبر چین در حاشیه نشست گروه ۲۰، عصر دوشنبه به وقت محلی پس از سه ساعت گفتگو پشت درهای بسته به پایان رسید.

بایدن در ابتدای دیدار با شی گفت: به عقیده من، ما به عنوان رهبران این دو کشور، مسئولیت مشترکی داریم تا نشان دهیم که چین و ایالات متحده می‌توانند اختلافات خود را مدیریت کنند، از تبدیل رقابت به درگیری جلوگیری کنند، و راه‌هایی برای همکاری در زمینه مسائل اضطراری جهانی بیابند. مسائلی که نیاز به همکاری متقابل ما دارند. وی از تغییرات آب‌وهوایی و ناامنی غذایی به عنوان مشکلاتی یاد کرد که جهان انتظار داشت این دو کشور به آن رسیدگی کنند.

شی‌جین‌پینگ در پاسخ به بایدن گفت که روابط بین دو کشور مطابق انتظارات جهانی نیست. او گفت: بنابراین ما باید مسیر مناسبی را برای روابط دوجانبه پیش روی چین و ایالات متحده ترسیم کنیم و این روابط را ارتقا دهیم. وی افزود که مشتاق همکاری با بایدن برای بازگرداندن روابط به مسیر درست است.

انتظار می‌رود موضوعات اصلی گفتگوی آنها، جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تایوان، اوکراین و کره شمالی باشد، موضوعاتی که احتمالاً در نشست گروه۲۰ نیز که بدون حضور ولادیمیر پوتین برگزار می‌شود مطرح شوند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به نمایندگی از پوتین در این اجلاس حضور پیدا کرده است.

روابط چین و آمریکا در سال‌های اخیر به دلیل تنش‌های فزاینده بر سر مسائلی از هنگ‌کنگ و تایوان گرفته تا جنوب دریای چین، فعالیت‌های تجاری و اعمال محدودیت ایالات متحده بر تکنولوژی چین، به سمت آشفتگی رفته است.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده پیشتر به خبرنگاران در بالی گفته بود که این نشست به منظور تثبیت روابط بین ایالات متحده و چین و ایجاد فضای روشن‌تر برای تجارت های آمریکا انجام شده است. او گفت که بایدن با چین درباره نگرانی امنیت ملی در مورد محدودیت‌های اعمال شده روی فناوری‌های حساس ایالات متحده صحبت کرده است و نگرانی‌هایی را در مورد قابل اطمینان بودن زنجیره‌های تامین چین برای کالاهایی مانند مواد معدنی مطرح کرده است.

بی‌مسئولیتی هسته‌ای

بایدن و شی، که از زمان ریاست جمهوری بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، پنج تماس تلفنی یا ویدیویی داشته‌اند، آخرین بار در دوران دولت اوباما و زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهور بود، دیدار کردند. کاخ سفید گفته است بعید است که نشست روز دوشنبه بیانیه مشترکی به دنبال داشته باشد.

شی و پوتین در سال‌های اخیر به‌دلیل بی‌اعتمادی مشترکشان به غرب، به‌طور فزاینده‌ای به هم نزدیک شده‌اند و تنها چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، شراکت خود را مجدداً تأیید کردند. اما چین مراقب بوده که هیچ گونه حمایت مادی مستقیمی که می‌تواند تحریم‌های غرب علیه خود را تحریک کند، ارائه نکند.

تاکید لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین بر «غیرمسئولانه بودن» تهدیدات هسته‌ای در اجلاس سران در کامبوج نشان دهنده نارضایتی چین از لفاظی‌های هسته‌ای شریک استراتژیک خود یعنی روسیه است.

غرب روسیه را به اظهارات غیرمسئولانه در مورد استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای از زمان تهاجم فوریه به اوکراین متهم کرده است. روسیه نیز به نوبه خود غرب را به لفاظی های هسته‌ای «تحریک آمیز» متهم کرده است. روسیه روز یکشنبه گفت که غرب در تلاش برای مهار منافع روسیه و چین، آسیای جنوب شرقی را «مسلح» می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید