۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 55399915

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان هرمزگان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان دره مجسمه‌ها می‌باشد که در جزیره هرمز قرار گرفته است.

دره مجسمه‌ها کجاست؟

سلام نو-سرویس گردشگری:جزیره هرمز به زیبایی و جاذبه‌های منحصربه‌فرد معروف است. دره مجسمه‌ها بخش مهمی از این جزیره است که با زبان خاص خود، داستانی به قدمت تاریخ را برای ناظران حکایت می‌کند. بازدید از این جاذبه جزیره هرمز، بخش جدا نشدنی برنامه سفر گردشگرانی است که به عشق طبیعت آرام راهی آن می‌شوند.دره مرموز و خیال‌انگیز مجسمه‌ها، با چاشنی هول و هراس، حال و هوای سفر را دگرگون می‌کند. دره مجسمه‌ها از جاهای دیدنی جزیره هرمز است.

دره مجسمه‌ها کجاست؟

معرفی دره مجسمه‌ها هرمز

جزیره هرمز از مقاصد و جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است و ۴۲ کیلومتر مربع وسعت دارد. هرمز جزیره مهم و پرماجرایی در دل خلیج فارس است. این جزیره کوچک در دهانه خلیج فارس یعنی تنگه هرمز قرار دارد. موقعیت حساس و استراتژیک جزیره هرمز سبب شده تا در طول تاریخ پایگاه قدرت‌نمایی متجاوزان باشد. رد توپ‌ها، بازمانده کشتی‌ها و قلعه‌های آن‌ها در جزیره، این تاریخ را به شکلی عبرت‌آموز برای همگان فاش و حکایت می‌کنند.عمر زمین‌شناسی جزیره هرمز ۶۰۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود. این جزیره ۵۰ هزار سال پیش از دل خلیج فارس سربرآورده است. جزیره هرمز بهشت زمین‌شناسی کشور است و شامل عارضه‌های مختلف طبیعی همچون تپه‌های رنگارنگ، کوه‌های آتش‌فشانی، کوه‌های نمکی، جلگه‌های پست و هموار و معدن خاک سرخ و نمک است.در نقشه‌های هوایی، جزیره هرمز مانند یک صدف دیده می‌شود. یک جاده ساحلی زیبا دورتادور جزیره را گرفته است. در این مسیر می‌توان پیاده، با دوچرخه یا موتور به بازدید بخش‌های مختلف رفت. جاذبه‌های طبیعی هرمز در فاصله کوتاهی از هم قرار گرفته‌اند. در بافت قدیمی شهر آثار تاریخی مهمی برای بازدید وجود دارند.جزیره هرمز را با خاک‌های رنگین آن می‌شناسند. این جزیره زیبا سراسر از شن‌های سرخ، نقره‌ای، طلایی و سفید پوشیده شده است و قدم زدن روی این خاک، انرژی وصف‌ناپذیری را به انسان منتقل می‌کند.دره مجسمه‌ها از دیدنی‌های معروف جزیره، مکان‌ محبوب مسافران و شاهکار دست طبیعت است. این دره در کنار دریا، خط ساحلی و بخش کوهستانی جنوب غربی جزیره واقع شده است. از جاده اصلی جزیره تا ابتدای دره مجسمه‌ها حدود نیم ساعت پیاده‌روی لازم است.

راز نامگذاری دره مجسمه‌ها هرمز

در نگاه علمی و زمین شناسی، دره مجسمه‌ها روند فرسایشی پیچیده و طولانی را سپری کرده است و ارزش تاریخی بسیاری دارد. دره مجسمه‌ها نامی است که تنها تماشای حضوری می‌تواند آن را توصیف کند. کوه‌های این جزیره سال‌ها پیش از دل دریا بیرون زده‌اند، در اثر فرسایش بادی و آبی طرح‌های امروزی را به خود گرفته و زینت بخش جزیره دلربای هرمز شده‌اند.ظاهر کنونی دره مجسمه‌ها قدمت بالای آن را نشان می‌دهد. این دره طی میلیون‌ها سال در زیر آب و سالیان زیاد بیرون از آب، تحت عوامل مختلف محیطی، فرسایش یافته‌ و ظاهری به‌شکل حرف انگلیسی «یو» به خود گرفته و اجرامی شبیه حیوانات از دل آن سر برآورده‌اند.شباهت صخره‌های دره تندیس‌ها به سر حیوانات در واقع حاصل تخیل، زاویه دید و تصادفات فرسایشی است. این دلایل سبب نام‌گذاری دره مجسمه‌ها شده است.

دره مجسمه‌ها کجاست؟

نحوه دسترسی به دره مجسمه‌ها هرمز

برای رسیدن به جزیره هرمز ابتدا باید از مسیر جاده‌ای، ریلی یا هوایی خود را به بندر عباس رساند؛ سپس از طریق اسکله شهید حقانی و با کشتی به جزیره رفت. شناورها از ساعت هفت صبح هر دو ساعت یک‌بار به‌سمت قشم حرکت می‌کنند. بررسی وضعیت آب و هوایی ضروری است؛ زیرا در صورت طوفانی بودن دریا حرکت کشتی‌ها لغو می‌شود. اسکله ذاکری قشم مسیر دیگر برای رفتن به جزیره هرمز است. البته مسافران باید قبل از ساعت هفت صبح در اسکله حضور داشته باشند تا با شناور، خود را به جزیره هرمز برسانند. حرکت شناورها از جزیره قشم به جزیره هرمز فقط هفت صبح انجام می‌شود و ساعت ۱۵ به قشم بازمی‌گردند.

دره مجسمه‌ها کجاست؟

کی بروم؟

سفر به جزیره هرمز، این نگین زیبای خاورمیانه فصل خاصی نمی‌شناسد؛ اما به‌طور کلی در نیمه دوم سال هوا برای تفریح در این دیار بهتر است. هوای جزیره هرمز در بهار و پاییر کمی شرجی است؛ اما با استفاده از لباس مناسب می‌توان در آن گردش کرد. گردشگران زیادی در این فصل‌ها راهی جزیره می‌شوند.زمستان برای سفر به هرمز بهترین زمان است و حضور گردشگران در جزیره، طی این فصل بیشتر است. با سفر در زمستان می‌توان تماشای رویداد زیبایی همچون مهاجرت پرندگان را نیز به کلکسیون زیبایی‌های جزیره اضافه کرد. تابستان هرمز گرم و شرجی است و حتی ساکنان جزیره را نیز فراری می‌دهد برای سفر به جنوب و جزیره هرمز پیشنهاد نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید