۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 55399856

در این مطلب به معرفی روستای وینه جاده چالوس و شرح جاذبه های گردشگری و زیبایی های طبیعی این روستا می پردازیم.

روستای وینه جاده چالوس

سلام نو-سرویس گردشگری: جاده چالوس که با نام جاده ٥٩ نیز شناخته می شود محبوب ترین و زیباترین محور مواصلاتی تهران به شمال است. این جاده که طول آن بیش از دویست کیلومتر است قدم به قدم مملو از جاذبه های گردشگری و دیدنی های طبیعی است. آبشارها و رودخانه ها و دریاچه ها و کوه و جنگل و دشت دست در دست هم داده اند تا این جاده را به مشهورترین جاده ایران تبدیل کنند. در این بین روستاهایی نیز هستند که هر کدام برای خود یک بهشت جداگانه و مستقل هستند. روستاهایی با آب و هوای خنک، طبیعت سبز و دلپذیر و جاذبه های طبیعی تماشایی. در این مطلب به معرفی یکی از این روستاها یعنی روستای وینه جاده چالوس می پردازیم. با ما همراه باشید.

روستای وینه جاده چالوس کجاست؟

روستای وینه جاده چالوس یکی از توابع منطقه آسارا در استان البرز است. این روستا در همان ابتدای جاده چالوس واقع شده است و نزدیکی آن به تهران محبوبیت وینه در نزد پایتخت نشینان را دو چندان نموده است. روستای وینه در حد فاصل روستای پورکان و سد کرج قرار گرفته است و روستایی نسبتا کوچک به شمار می رود. این روستا در کیلومتر هشتم جاده چالوس واقع شده است و مشهورترین نماد آن در نزد گردشگران رستوران معروف آن است. یکی از جالب ترین چیزها در خصوص این روستا تابلوی عجیبی است که در ورودی ابتدای روستا نصب شده است. روی این تابلو که از طرف شورای اسلامی وینه در مسیر ورودی روستا قرار گرفته است این جملات نوشته شده است: ورود افراد متفرقه و تردد هرگونه وسیله نقلیه غیر بومی به داخل روستای وینه و دره های مجاور آن اکیدا ممنوع می باشد. ورود ماهیگیر، کوهنورد و شکارچی نیز اکیدا ممنوع می باشد.

شاید تعجب کنید که چرا یک روستای توریستی باید چنین تابلوی عجیبی را در ورودی خود نصب کند. اما اهالی روستای وینه جاده چالوس در طی سال های اخیر زیان ها و مصائب فراوانی را از بی مسئولیتی برخی گردشگران متحمل شده اند. در طی این سال ها آسیب های جبران ناپذیری به طبیعت روستا و بافت آن وارد شده است و در نهایت شورای اسلامی روستا مجبور شده است تا با اجرای برخی تمهیدات جلوی این روند رو به نابودی را بگیرد. به همین دلیل گردشگران در حال حاضر مجبور هستند خودروهای خود را بیرون از روستای وینه پارک کنند و با پای پیاده راهی روستا و گشت و گذار در طبیعت زیبای آن شوند. البته رستوران مشهور این روستا خود یک پارکینگ اختصاصی دارد اما طبیعتا پارک کردن خودرو در آن تنها مختص به مشتریان این رستوران است.

روستای وینه جاده چالوس

بافت کاهگلی وینه

جاذبه های روستا

روستای وینه جاده چالوس خود خود بهشت است. اولین چیزی که در بازدید از این روستا توجه هر گردشگری را به خوب جلب می کند صدای روستا است. بله، صدای روستا! روستای وینه صاحب یک صدای ممتد و دائمی است. صدای پای آب و جریان رودخانه چالوس. صدایی دائمی که کیفیتی ویژه و ممتاز را به روستای وینه می بخشد. ترکیب این صدا با عطر باغ های میوه و درختان میوه وحشی حس بویایی و شنوایی را توامان غرق در التذاذ زیبایی شناسانه می کند. از حس بینایی هم که دیگر نگوییم. هر سو سبز است و درخت است و آب و دره هایی پوشیده از سرسبزی طبیعت بکر جاده چالوس. اگر یک بار پا به درون روستای وینه بگذارید هرگز دلتان نمی خواهد از آن خارج شوید. می توانید یک روز کامل را به قدم زدن درون این بهشت گمشده بپردازید و باز هم سیر نشوید. وینه چنین جاییست.

روستای وینه جاده چالوس

رستوران وینه جاده چالوس

رستوران وینه جاده چالوس

از حس بویایی و شنوایی و بینایی گفتیم اما در روستای وینه جاده چالوس جا برای حس چشایی نیز باز است. یکی از مشهورترین رستوران های جاده چالوس در همین روستا قرار دارد. این رستوران در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده است و قدیمی ترین رستوران جاده چالوس به شمار می رود. و صد البته یکی از شلوغ ترین و پر مشتری ترین رستوران های این جاده.

رستوران وینه جاده چالوس به سبب قرارگیری در کنار رودخانه از محبوبیت بالایی در نزد گردشگران برخوردار است. گرچه این رستوران دارای دو محیط روباز و سرپوشیده است اما هیچ گردشگری در آب و هوای خوب و روزهای غیر بارانی غذای خود را در محیط سرپوشیده میل نخواهد کرد. در عوض می توانید روی تخت های کنار رودخانه بنشینید و با صدای ممتد روستای وینه که همان صدای جریان رودخانه است لذتی مضاعف از غذای خود ببرید.

یکی از باکیفیت ترین قلیان های ایران نیز در رستوران وینه جاده چالوس سرو می شود. بسیاری از افراد تنها به خاطر بهره مندی از این قلیان ها است که راهی این رستوران می شوند. در کنار این، چای آتشی رستوران وینه نیز طرفداران زیادی دارد. این رستوران در روزهای آخر هفته بسیار شلوغ است و با توجه به شهرت افسانه ای آن اصلا بعید نیست که تخت خالی برای شما موجود نباشد. بنابراین اگر در روزهای آخر هفته راهی روستای وینه جاده چالوس می شوید حتما از قبل در رستوران تخت رزرو کنید. رستوران وینه یک رستوران سنتی است و انواع کباب ها و غذاهای ایرانی در آن سرو می شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید