۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
کد خبر: 55399846

در این مطلب به معرفی شماری از دیدنی ترین روستاهای جاده چالوس از جمله روستای شهرستانک و روستای سپهسالار می پردازیم.

روستاهای جاده چالوس

سلام نو-سرویس گردشگری: مانطور که همه می دانند، جاده های شمال محال است که یاد آدم برود. خصوصا جاده چالوس! جاده ای که همه ما ایرانیان خاطرات عزیز و فراوانی با آن داریم. از رودخانه زیبای چالوس و جنگل فین مجاور آن گرفته تا تله کابین نمک آبرود. از باغ رستوران های کنار جاده و کباب های لذیذشان گرفته تا آبشارهای مرتفع و رودهای خروشان. و صد البته روستاها. روستاهایی که در این مطلب سعی خواهیم کرد مهمترین و دیدنی ترین آنها را به طور خلاصه معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا با روستاهای جاده چالوس بیشتر آشنا شوید.

روستای شهرستانک

روستای شهرستانک در میان روستاهای جاده چالوس نامی مهم به شمار می رود. دلیل این اهمیت به تاریخی حدود دویست سال پیش باز می گردد: دوران قاجار. انسان خیال می کند پادشاهان و نامداران تاریخ در پرده و حصاری از افسانه ها می زیسته اند. آنها در ذهن ما بسیار دور و غریب به نظر می رسند. حالا اگر بدانیم که یکی از مشهورترین پادشاهان ایران در چه ییلاقی روزهای تابستانی خود را سپری می کرده شاید اندکی شگفت زده شویم: روستایی در دل جاده چالوس.

روستای شهرستانک، ییلاق محبوب ناصرالدین شاه قاجار در کیلومتر چهل و چهارم جاده چالوس و در فاصله اندکی با منطقه آسارا واقع شده است. در این روستا که تفرجگاه شاهان قاجاری بوده است یک کاخ سلطنتی نیز واقع شده است که اهالی شهرستانک آن را با نام کاخ قجر می شناسند. گذشته از این کاخ که جاذبه تاریخی روستا به شمار می رود، هر گوشه از شهرستانک خود یک جاذبه گردشگری است. درختان سبز و قد برافراشته گردو و سیب و آلبالو و زردآلو، رودخانه و چشمه و جنگل و کوه، آب های زلال و بادهای جان نواز و روح بخش، همه و همه شهرستانک را تبدیل به بهشتی در قلب جاده چالوس کرده اند.

مهمترین جاذبه گردشگری روستای شهرستانک چشمه گوارای گله گیله است. رودخانه روستا نیز از همین چشمه سرچشمه می گیرد. دیگر جاذبه مهم روستای شهرستانک درخت سرو کهنسال این روستاست که دارای قدمتی بیش از دو هزار و هشتصد سال است. تپه شنستون و قلعه دزدبند نیز از دیگر دیدنی های شهرستانک هستند.

روستاهای جاده چالوس

روستای سپهسالار

روستای سپهسالار

روستای سپهسالار نیز یکی دیگر از مشهورترین روستاهای جاده چالوس است. این روستا در پنج کیلومتری غرب این جاده، در فاصله پانزده کیلومتری با سد کرج واقع شده است. فاصله نزدیک با تهران، آب و هوای مطبوع و دلپذیر و جاذبه های طبیعی فراوان سپهسالار را به یکی از محبوب ترین گزینه ها در میان روستاهای جاده چالوس تبدیل نموده اند.

آبشار روستای سپهسالار از شهرتی افسانه ای برخوردار است. این آبشار که به اعتقاد بسیاری از گردشگران زیباترین آبشار ایران است در میان دو صخره قرار گرفته است. زیبایی آبشار سپهسالار شاید از شکل خاص تابش آفتاب به این آبشار ناشی شده باشد. هرچه که هست، تماشای این شاهکار طبیعت چشمان هر گردشگری غرق در لذت خواهد نمود. این آبشار با ده متر ارتفاع دیدنی ترین و مهمترین جاذبه روستای سپهسالار است. دیگر جاذبه گردشگری مشهور در روستای سپهسالار مقبره امامزاده ابراهیم است. این مقبره که در دل یک غار قرار گرفته است یکی از خاص ترین امامزاده های ایران به شمار می رود.

روستاهای جاده چالوس

روستای خور

روستای خور

آبشار سپهسالار تنها آبشار جاده چالوس نیست که می تواند چشم ها را خیره کند. آبشار خور نیز دستکمی از این آبشار ندارد. روستای خور که در میان روستاهای جاده چالوس گزینه محبوبی برای اقامت و گردش است در هفده کیلومتری شهر کرج واقع شده است. این روستای ییلاقی علاوه بر فاصله نزدیک با تهران دو جذابیت ویژه دیگر نیز دارد: درختان انبوه میوه های وحشی و یک آبشار تماشایی. در روستای خور قدم به قدم با درختان سیب، گیلاس و آلو مواجه خواهید شد. اگر فصل این میوه ها باشد همواره میوه هایی نیز برای چیدن بر روی این درخت ها به چشم می خورند. اما این آبشار خور است که مهمترین جاذبه این روستا محسوب می شود. این آبشار با ارتفاع پنجاه متری خود و خنکای محدوده اطراف آن یکی از مقصدهای محبوب گردشگران در فصل تابستان می باشد. البته این آبشار در دل روستای خور قرار ندارد بلکه در فاصله نزدیکی خارج از این روستا واقع شده است.

روستاهای جاده چالوس

روستای ارنگه

روستای ارنگه

یکی دیگر از مشهورترین نام ها در میان روستاهای جاده چالوس روستای ارنگه است. این روستا در واقع یک روستا نیست. بلکه مجموعه ای متشکل از چند روستای نزدیک به هم با نام های گوراب، سیجان، جی، چاران و ابهرک است. منطقه ارنگه، واقع در کیلومتر هجدهم جاده چالوس در بین دو کوه گورا و پورا قرار گرفته است. یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران یعنی آبشار هفت چشمه با نود متر ارتفاع در همین منطقه واقع شده است. دیگر جاذبه مهم روستای ارنگه مقبره امامزاده حسین است که قدیمی ترین چنار ایران را در حیاط خود جای داده است. قبرستان تاریخی ارنگه نیز یکی دیگر از جاذبه های این روستا می باشد. باستان شناسان قدمت این گورستان را به چند هزار سال پیش مربوط می دانند. هر یک از پنج روستای ارنگه جذابیت ها و دیدنی های خاص خود را دارند. نزدیکی این روستاها با یکدیگر تفرج و گشت و گذار در ارنگه را به یک تجربه استثنایی تبدیل نموده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید