جو بایدن برای شرکت در اجلاس کوپ۲۷ به کامبوج سفر کرد تا با نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهوری کره جنوبی دیداری سه‌جانبه داشته باشد.

بایدن با سران ژاپن و کره جنوبی دیدار می کند

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، در حالی که از نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و تزریق انرژی به کشور در دو سال باقی‌مانده ریاست جمهوری خود رضایت داشت، روز شنبه وارد کامبوج شد.

مقیاس چالش‌های خارج از کشور، و تلاش برای رساندن 21 ماه تعامل فشرده به نتایج ملموس برای اتحادهای ایالات متحده، ارزش این سرمایه سیاسی را در صحنه بین‌المللی به محک می‌گذارد بایدن قرار است در نشست خود با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی، متحدان مهم در منطقه هند و اقیانوسیه که توسط کره شمالی به طور فزاینده متزلزل شده‌اند، با یک سری از چالش‌های جدی روبرو شود. چین نیز با روحیه متخاصم خود که مدت‌ها موضوع مهمی برای دولت بایدن بود، یکی از چالش‌های بایدن است.

به نقل از سی‌ان‌ان، بایدن پیش از دیدار سه جانبه با کیشیدا و یون به صورت جداگانه با هر یک دیدار خواهد کرد. ورود بایدن به اجلاس سران کشورهای آسیایی در حالی صورت می‌گیرد که مشاوران شاهد تقویت آشکار روندهای تاریخی و سیاسی در انتخابات میان دوره‌ای هستند.

این سه نفر از رهبران جهان قبلاً در حاشیه نشست ناتو در ماه ژوئن ملاقات کردند و متعهد شدند که همکاری خود را با یکدیگر افزایش دهند و این برای متحدان اصلی ایالات متحده که روابط تاریخی پرتنشی دارند، کاری پیچیده است. اما این همکاری ضروری است زیرا تجاوزات اخیر و روبه‌رشد کره شمالی مورد توجه این سه رهبر قرار خواهد گرفت. طبق آمار سی‌ان‌ان از موشک‌های بالستیک و کروز، کره شمالی در 32 روز از سال جاری اقدام به پرتاب موشک کرده است. در حالی که این کشور در سال 2020 تنها چهار آزمایش و در سال 2021 تنها هشت آزمایش انجام داده است.

تهدیدات کره شمالی و مساله چین

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، روز شنبه اذعان داشت که این نشست به نتایج مشخصی منجر نخواهد شد، و به خبرنگاران حاضر گفت که سران سه کشور می‌توانند درباره مسائل امنیتی گسترده‌تر در هند و اقیانوسیه و همچنین، به طور خاص، تهدیدات ناشی از برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی بحث کنند. این دیدار سه جانبه یک روز قبل از دیدار پراهمیت و انفرادی بایدن با شی‌جین‌پینگ، رهبر چین، صورت می‌گیرد. این ملاقات، اولین دیدار حضوری آنها از زمان روی کار آمدن بایدن است و در حاشیه اجلاس سران گروه20 در بالی برگزار خواهد شد.

بایدن صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت که در موضع قدرت نسبی وارد دیدار با شی می شود. او اشاره کرد که شی را به خوبی می‌شناسد و سوء تفاهمات بسیار کمی بین دو رهبر وجود دارد. بایدن گفت: ما فقط باید بفهمیم که خطوط قرمز چیست و مهمترین مسائل برای هر یک از ما در چند سال آینده چه مسائلی است.

بایدن، یون و فومیو همچنین در مورد دیدار روز دوشنبه و آنچه ژاپن و کره جنوبی می‌خواهند که در این دیدار مطرح شود، در این نشست سه جانبه گفتگو خواهند کرد. او پس از دیدار سه‌جانبه خود پیش از عزیمت به بالی بار دیگر با فومیو و یون ملاقات می‌کند.

اهمیت بایدن به تعامل با آسه‌آن

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که این سفر نشان دهنده تعامل افزایش یافته آمریکا با آسه‌آن و آسیای جنوب شرقی در دوران ریاست جمهوری بایدن است. این مقام افزود: بایدن چشم‌انداز ما را برای حفظ سرعت این تعامل و تلاش برای رسیدگی به نگرانی‌های مهم در خصوص آسه‌آن به روش‌هایی که آنها می‌خواهند، ارائه خواهد کرد. و همزمان ما آن بر اتحاد در رقابت استراتژیک با چین تاکید خواهد کرد. به گفته این مقام، یکی از موضوعات کلیدی مورد بحث در کامبوج، درگیری جاری در میانمار است، جایی که ارتش سال گذشته با یک کودتا قدرت را به دست گرفت.

رهبران جهان درباره تلاش برای ترویج احترام به حقوق بشر، حاکمیت قانون و حکمرانی خوب، نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، و همچنین رسیدگی به بحران جاری در برمه بحث خواهند کرد. بایدن روز شنبه وارد پنوم پن شد و با رئیس آسه‌آن و هون سن، نخست وزیر کامبوج، دیداری دوجانبه داشت و در نشست آسه آن با آمریکا شرکت کرد.

این سفر گواهی بر اهمیت ایالات متحده به رابطه با آسه‌آن و همچنین نشان‌دهنده تعهد ما به مرکزیت آن است. آسه‌آن قلب استراتژی دولت من در هند و اقیانوسیه است. و ما همچنان به تقویت تعهد خود برای کمک به یک آسه‌آن قدرتمند و یکپارچه ادامه می‌دهیم. روز جمعه، بایدن در شرم‌الشیخ مصر توقفی سه ساعته داشت و در اجلاس اقلیمی کوپ۲۷ شرکت و با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز دیدار کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید