هادی حق‌شناس گفت: در شرایط نااطمینانی بازارها واکنش‌ نشان می‌دهند و حتما تنش‌های داخلی و خارجی باعث بروز مشکلاتی در حوزه اقتصاد و به ویژه بازار ارز می‌شود.

دلیل اصلی بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز در روزهای اخیر چیست؟

به گزارش سلام نو، هادی حق‌شناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی، گفت: «وقتی تورم ۴۰درصد داریم فقط نماد افزایش قیمت کالا و خدمات نیست و بر افزایش نرخ ارز هم اثر می‌گذارد. علت اینکه در چندهفته گذشته نرخ صعودش بالا رفته است، در چندماه گذشته شاخص بازار سرمایه ما سقوط کرد و برخی از شخصیت‌های حقیقی‌ها پول خود را خارج کردند و چون فضای کسب و کار مطلوب نیست این پول‌های خارج‌شده به سمت خرید سکه و ارز رفت و حتی به سمت بازار مسکن هم نرفت. وقتی بازار کسب‌وکار مناسب نباشد و بازار سرمایه و مسکن هم خوب نباشد و رشد نقدینگی بالا وجود داشته باشد و البته تورم بسیار بالا طبیعی است که نرخ ارز بالا برود».

او ادامه داد: «بازار ارز متأثر از متغیرهای سیاسی هم هست. از جمله اینکه یک‌سال دیگر حضور ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف تمدید شد و برجام هم هنوز امضا نشده است. فرایند متغیرهای واقعی اقتصاد و متغیرهای سیاسی می‌تواند باعث تلاطم بازار ارز شد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «سیاستی که بانک مرکزی پیش گرفته است، ارزپاشی است که هر کسی بالای ۱۸سال است بیاید و ۲ هزار دلار بگیرد. این سیاست‌ها در گذشته هم وجود داشته است. اینها مُسکن‌های کوتاه‌مدت است. وقتی تورم کنترل نشود و رشد نقدینگی متوقف نشود و کاهش نیابد نمی‌شود انتظار داشت اتفاق مثبتی را شاهد باشیم».

حق‌شناس در پایان گفت: «هر نوع تنشی که فضای کسب‌وکار را متأثر کند، اثرش در عرضه و تقاضای کالا و خدمات و ارز و طلا می‌بینیم. در شرایط نااطمینانی بازارها واکنش‌ نشان می‌دهند و حتما تنش‌های داخلی و خارجی باعث بروز مشکلاتی در حوزه اقتصاد و به ویژه بازار ارز می‌شود».

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید