رئیس‌جمهور ترکیه گفت: اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنای آمریکا را در دست بگیرند تکمیل خرید جنگنده‌های «اف-۱۶» بسیار آسان‌تر می شود.

استقبال اردوغان از احتمال پیروزی جمهوریخواهان آمریکا
به گزارشسلام نو به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گفت، اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنای آمریکا را در دست بگیرند، تلاش ترکیه برای تکمیل خرید جنگنده‌های «اف-۱۶» بسیار آسان‌تر خواهد بود.

درخواست ترکیه برای خرید ۴۰ جنگنده اف-۱۶

به گزارش خبرگزاری «رویترز» ترکیه عضو ناتو ماه اکتبر درخواست خرید ۴۰ جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» و نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی برای جنگده‌های موجود خود را درخواست کرد و مذاکرات فنی بین دو طرف ادامه دارد.

کنگره ایالات متحده باید هرگونه فروش نهایی را تایید کند و با توجه به روابط دیپلماتیک گاها تیره کو تردید در میان برخی قانونگذاران آمریکایی، مانعی برای آنکارا ایجاد می‌کند.

اردوغان در پروازی از ازبکستان به ترکیه به خبرنگاران گفت: «امید من این است که ماه آینده مملو از خبرهای خوب باشد و ما در مسیر بسیار مثبتی در مورد موضوع اف-۱۶ پیشرفت کنیم.»

وی افزود: «اگر جمهوری‌خواهان شمار کرسی‌های مورد نیاز خود را در سنا به دست آورند، اوضاع برای ما بسیار آسان‌تر خواهد شد.»

در حالی که خرید جنگنده اف-۱۶ در هر دو حزب آمریکا منتقدان و حامیان دارد، «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که منتقد سوابق حقوق بشری ترکیه است، می‌تواند مانعی برای خرید این جنگنده‌ها باشد.

سی و پنج قانونگذار آمریکایی اخیرا در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده خواستار متوقف شدن فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک » و کیت‌های به‌روزرسان آن‌ها به ترکیه شدند.

امضاکنندگان این نامه در نامه به بایدن، نگرانی عمیق از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه را ابراز داشتند. در بخشی از این نامه قانونگذاران دو حزب عمده کنگره به بایدن آمده است: «نیروهای تحت حمایت ترکیه و آنکارا از تسلیحات و قطعات ساخت آمریکا برای ارتکاب جنایات جنگی از جمله بمباران هدفمند اهداف غیرنظامی مانند بیمارستان ها و مدارس در عراق، سوریه و قره باغ کوهستانی استفاده کرده اند. آنها همچنین بارها برای نقض قلمرو حاکمیت متحدان و شرکای ناتو مانند یونان و قبرس استفاده شده اند.»

ترکیه در تقابل با یونان به شدت در پی تجهیز نیروی هوایی خود است. یونان نیز در پی خرید «اف-۳۵ » از آمریکاست.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید