امسال شیوع آنفلوآنزا زودتر و گسترده تر از سال های قبل آغاز شد اما زنان باردار باید بیشتر مراقب ابتلا به این بیماری باشند زیرا روی جنین تاثیر می گذارد.

هشدار مهم به زنان باردار؛ مراقب این بیماری باشید

به گزارش سلام نو به نقل از بهداشت‌نیوز، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به احتمال ورود امواج آنفلوآنزا از مادران باردار درخواست کرد که نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

«شیرین نیرومنش» متخصص زنان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به احتمال بروز آنفلوآنزا اظهار کرد: با کاهش میزان بروز بیماری کووید و کمتر شدن رعایت بیماری کووید به نظر می‌رسد که باید در انتظار امواج آنفوآنزا باشیم که می‌تواند مشکلات جدی و حتی مرگ را برای برخی از افراد در پی داشته باشد. این بیماری ویروسی می‌تواند بر روی مادران باردار به ویژه در اوایل دوره بارداری و سه ماهه اول بر روی مادر و جنین تأثیر داشته باشد و از سوی دیگر تب بالای ناشی از این بیماری می‌تواند برای هر دو بسیار خطرناک باشد.

نیرومنش بیان کرد: تب بالا می‌تواند عوارضی بر روی مغز و نخاع جنین داشته باشد و تحقیقات نشان داده است که ضایعات مغز و جنین مانند هیدرو سفالی و عوارض سیستم عصبی مغزی جنین با حرارت مادر و تب او در ارتباط است.

وی تأکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فواصل اجتماعی، ماسک زدن و واکسیناسیون آنفوآنزا می‌تواند تأثیر بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا در مادران باردار نقش داشته باشد. برای اینکه در اواخر پاییز با موج آنفلوآنزا مواجه نشویم باید واکسن آنفلوآنزا تزریق شود و خانم‌های باردار و افرادی که تصمیم به حاملگی دارند، قبل از بارداری این واکسن را تزریق کنند. برخی از افراد توصیه می‌کنند که تزریق واکسن در سه ماهه نخست بارداری مشکلی ندارد، اما اگر بخواهیم توصیه کنیم تزریق این واکسن در سه ماهه دوم و سوم کاملا ایمن است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: از سوی دیگر مادران باردار در صورت داشتن هرگونه علائم ایزوله شوند. در این مدت اخیر مادران بارداری داشتیم که دارای علائم بیماری‌های تنفسی شبیه سرما خوردگی بوده‌اند. بر همین اساس توصیه می‌شود که همه مادران باردار و حتی سایر افراد جامعه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

این متخصص زنان در ادامه با بیان اینکه طیف بیماری‌هایی که زنان را تهدید می‌کند بسیار متنوع است، گفت: در حال حاضر دیابت و چاقی بسیاری از خانم‌ها را تهدید می‌کند، اضافه وزن در دختران جوان قبل از سن بارداری، پس از بارداری و یائسگی شایع بوده و نه تنها بهتر نشده که حتی بدتر هم شده است. دیابت دوران بارداری هم با با وزن بالا در ارتباط است.

وی ادامه داد: فشار خون در میان زنان هم شایع است و بر همین اساس باید ورزش و رژیم غذایی را در دوران جوانی آغاز کنند. کبد چرب هم در میان زنان بسیار خطرناک است. از سوی دیگر بسیاری از بانوان به دلیل شیوع کرونا طی دو سال اخیر چکاپ‌های سالانه مانند سونوگرافی، پاپ اسمیر و ماموگرافی خود را یا انجام نداده‌اند یا آن را به تاخیر انداخته‌اند.

نیرومنش تأکید کرد: انواع سرطان‌ها مانند سرطان سینه، دهانه رحم و سرطان تخمدان در کمین زنان هستند در این وضعیت بسیاری از زنان ماموگرافی‌های سالیانه خود را انجام نداده یا آن را به تأخیر انداخته‌اند.

وی یادآور شد: سرطان دهانه رحم تنها سرطانی است که با واکسن قابل پیشگیری است که خوشبختانه واکسن تولید داخل آن هم وجود دارد. توصیه می‌شود که دختران جوان قبل از ازدواج و اولین ارتباط جنسی خود و حتی پس از ازدواج آزمایش HPV را انجام داده و واکسن آن را تزریق کنند.

این متخصص زنان یادآور شد: سرطان سینه در ایران و جهان شایعترین سرطان در میان زنان است. به گونه‌ای که از هر ۵ زن یک نفر مبتلا به سرطان سینه می‌شود که هم زمینه‌های ارثی دارد و هم اینکه به سبک زندگی و شرایط محیطی مانند سموم و مواد شیمیایی و... هم در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

نیرومنش با ابراز نگرانی از سرطان دهانه رحم، گفت: متأسفانه پاپ‌اسمیر قبلا رایگان انجام می‌شود اما امروزه آزمایش‌های HPV بسیار گران است.واکسن HPV اگرچه گرانقیمت است با این حال توصیه می‌شود همه خانم‌های جوان آن را تزریق کنند.

وی همچنین در رابطه با سرطان تخمدان نیز گفت: این سرطان خوشبختانه شیوع بالایی ندارد با این حال بیماری بسیار موذی بوده و دیر تشخیص داده می‌شود به این دلیل که تخمدان در داخل لگن قرار گرفته و بیماری در مرحله سوم خود تشخیص داده می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که خانم‌ها حتما مراجعه‌ها و معاینه‌های سالانه داشته باشند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید