آبادان یکی از شهرهای پرجاذبه و زیبای خوزستان است که به سبب زیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این شهر سینما نفت می‌باشد.

نگاهی کوتاه به سینما نفت آبادان

سلام نو - سرویس گردشگری: سینما نفت آبادان با عمری تقریبا برابر با عمر پالایشگاه عظیم نفت آبادان، یعنی ۱۰۰ سال، از سینماهای تاریخی و جاهای دیدنی آبادان به‌ شمار می‌رود. با پایان یافتن کارهای ساختمانی پالایشگاه و نزدیک شدن زمان بهره‌برداری، انگلیسی‌ها در کنار سایر امکانات و تسهیلات رفاهی نظیر خانه‌های مجلل و مشجر، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، باشگاه‌های قایقرانی و اسب‌دوانی، زمین‌های گلف و استخر، در نزدیکی محله بوارده جنوبی، سینمای مجللی نیز با آجر نسوز قرمز رنگ، موسوم به آجر لندنی ساختند. این سینما در سال ۱۳۲۳ با نام سینما تاج افتتاح شد و علاوه بر نمایش فیلم، محل اجرای نمایش و کنسرت‌های بزرگ نیز بود. سینما نفت در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره‌ ثبت ۷۰۴۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نگاهی کوتاه به سینما نفت آبادان

سرگذشت سینما

جالب است بدانید عمر این سینما تقریباً برابر با عمر پالایشگاه عظیم نفت است که به بیش از صدسال می‌رسد!

ساختمان سینما نفت آبادان قبل از جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۳ با نام «سینما تاج» احداث گردید، بانی این اثر ملی، شرکت نفت ایران و انگلیس است.

این سینما در زمان‌های قدیم محل اجرای نمایش و کنسرت‌های بزرگ نیز بود.

نگاهی کوتاه به سینما نفت آبادان

با پایان یافتن کارهای ساختمانی پالایشگاه و نزدیک شدن زمان بهره‌برداری، انگلیسی‌ها در کنار سایر امکانات و تسهیلات رفاهی نظیر:

خانه‌های مجلل و مشجر، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، باشگاه‌های قایقرانی و اسب‌دوانی، زمین‌های گلف و استخر، در نزدیکی محله بوارده جنوبی، سینمای مجللی نیز با آجر نسوز قرمز رنگ، موسوم به آجر لندنی ساختند.این سینما در سال ۱۳۳۲ با نام سینما تاج افتتاح شد.و علاوه بر نمایش فیلم، محل اجرای نمایش و کنسرت‌های بزرگ نیز بود.

سینما نفت در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره‌ی ثبت ۷۰۴۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید