کرمانشاه یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر کاروانسرای عباسی می‌باشد که در قصر شیرین قرار گرفته است.

آشنایی با کاروانسرای عباسی قصر شیرین

سلام نو - سرویس گردشگری: قصر شیرین یکی از شهرهای استان کرمانشاه است که در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار دارد. سرپل ذهاب در شمال شرق و گیلان‌غرب در جنوب شرق قصر شیرین قرار دارند. قدمت این شهر به پیش از اسلام می‌رسد؛ جاذبه‌های تاریخی موجود در این شهر گواه این ادعا هستند. یکی از این آثار تاریخی، کاروانسرای عباسی است که از مهم‌ترین جاهای دیدنی قصر شیرین محسوب می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این اثر تاریخی آشنا کنیم که متاسفانه در زلزله‌ اخیر کرمانشاه آسیب جدی دیده است.

آشنایی با کاروانسرای عباسی قصر شیرین

معماری کاروانسرای عباسی قصر شیرین

معماری کاروانسراهای ایرانی یکی از خاص ترین انواع معماری است و طراحی مخصوص به خود را دارد و از این لحاظ دارای شهرت جهانی است. در ساخت این بنا نیز از همین معماری استفاده شده است و بی شباهت به دیگر کاروانسراهای دوران صفوی نیست. این بنا مساحتی برابر با سه هزار و ۶۰۰ مترمربع دارد و پلان آن به صورت مربعی است. این کاروانسرا به صورت حیاط مرکزی است و دیگر بخش های آن در گرداگردش قرار دارند. در چهار طرف آن برج های مراقبت مدور شکل قرار دارند که جهت دیده بانی و نگهبانی از آنها استفاده می شد. در ساخت آن از آجر و سنگ استفاده کرده اند و براساس اقلیم گرم و خشک قصر شیرین به گونه ای طراحی شده که در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم است. از ویژگی های معماری این بنای تاریخی احداث طاق ‌های گنبدی است که به منظور استحکام طاق‌هایی به فاصله چند متر از یکدیگر به صورت گنبدی زده‌اند که از نمای بیرون و بالای پشت بام گنبدی شکل و از داخل با یک ظرافت زیبایی به صورت چهار ضلعی که از ابتدا و دهانه طاق بزرگ و هر چه به انتهای طاق می‌رود کوچک ‌تر و باریک‌ تر می‌شود، بنا شده است.

آشنایی با کاروانسرای عباسی قصر شیرین

سرگذشت بنا

کاروانسرای عباسی قصر شیرین در دوران صفویه ساخته شد. این کاروان‌سرا را سر راه زائران عتبات عالیات و کربلای معلی، با ۶۰ متر طول و عرض و پنج متر ارتفاع در زمینی به مساحت ۳,۶۰۰ متر مربع ساختند. کاروانسرای عباسی قصر شیرین در دوره پهلوی به‌صورت جامع مرمت شد و بخش‌های بیشتری را نیز به آن افزودند.

زلزله‌ای به‌شدت ۷٫۳ ریشتر در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۶، سبب تخریب بخش عمده‌ای از کاروانسرای تاریخی عباسی قصر شیرین شد. پیش از زلزله در این بنا، حجره‌ها و رواق‌هایی به شیوه‌ معماری سنتی وجود داشت که در آن‌ها، فروشندگان به فروش و عرضه‌ کالاهای خارجی وارداتی می‌پرداختند. گردشگرانی که به قصر شیرین می‌رفتند، برای خرید کالاهای وارداتی با قیمت مناسب، به این بنای تاریخی سر می‌زدند.

آشنایی با کاروانسرای عباسی قصر شیرین

در دوران جنگ تحمیلی، بخش عظیمی از کاروانسرای عباسی قصر شیرین تخریب شد. چند سال قبل این کاروان‌سرا به‌مدت ۱۰ سال و هزینه‌ای حدود ۱ میلیارد تومان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. این بازسازی‌ها با هدف جلوگیری از تخریب بنا و ایجاد سفره‌خانه‌ سنتی، چایخانه‌ سنتی، عکاسخانه، محلی برای عرضه‌ محصولات صنایع دستی و فرهنگی، سوغات محلی و نان و شیرینی‌های محلی انجام گرفت. امروزه کاروانسرای عباسی قصر شیرین از جاذبه های گردشگری قصر شیرین به شمار می‌رود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید